Geslaagde Participatieavond met Sadet Karabulut

2 juni 2015

Geslaagde Participatieavond met Sadet Karabulut

Foto: Peter de Vos

SP afdeling Doetinchem heeft het initiatief genomen om op 1 juni een informatie- en debatavond te organiseren over de participatiewet met Sadet Karabulut (Tweede Kamerlid SP) en Frans Langeveld (wethouder gemeente Doetinchem). Deze op 1 januari 2015 ingegane wet heeft nogal wat impact op mensen die afhankelijk zijn van de overheid voor hun inkomen en werk.

Tijdens de door Saskia Dolleman gepresenteerde avond gaf een bevlogen Sadet Karabulut een toelichting op deze landelijke wet en wat de SP van deze wet vindt. De kern van haar boodschap was dat een tegenprestatie niet dwingend opgelegd mag worden. Als mensen met een uitkering gevraagd wordt werk te doen dat als gewoon werk kan worden gezien, moet dit ook normaal betaald worden, dus liefst een CAO loon, maar in ieder geval minimumloon. Daarnaast mogen werkzaamheden die als tegenprestatie of vanuit de bijstand gedaan worden zeker niet tot verdringing leiden.

Foto: Peter de Vos

Wethouder Frans Langeveld (GroenLinks) was het hier in grote lijnen mee eens. Hij zei wel dat hij het aanvaardbaar vindt als mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt 3 maanden, met behoud van uitkering, werkervaring en structuur opdoen met in sommige gevallen uitloop met nog eens 3 maanden. Maar dat er daarna in ieder geval regulier werk zou moeten volgen met een normaal loon.

Beide gasten kregen een tweetal casussen voorgelegd waarin situaties zoals deze zich in Doetinchem voordoen werden verteld. De ene casus betrof een mevrouw die nogal wat moeite had moeten doen om een uitkering te krijgen en die in eerste instantie direct 32 uur per week aan het werk moest, terwijl ze nog niet eens een uitkering had. De andere casus betrof een dakloze die via de rechter heeft moeten inschakelen om de uitkering te krijgen waar hij recht op had. En nu werkt deze man 36 uur per week met behoud van uitkering, terwijl hij werk doet (sloopwerkzaamheden) die ZZP'ers en gewone werknemers om hem heen ook doen. Verdringing dus en dan ook nog zonder normaal loon, vond Sadet.

Foto: Peter de Vos

Wethouder Langeveld wilde niet op individuele gevallen ingaan. Hij herhaalde wel dat echt werk ook echt loon zou moeten inhouden. Hij gaf aan dat hij graag in gesprek gaat om zowel de individuele gevallen als de rode draad van het beleid te verbeteren als dat (wettelijk) mogelijk is. Dat ook hij niet blij is met een aantal onderdelen uit deze participatiewet bleek wel uit zijn reacties.  Deze verhalen riepen reacties op uit de zaal van mensen die soortgelijke ervaringen hadden. Ook was er een professional in de zaal die bevestigde dat er vaker op deze manier omgegaan wordt met daklozen die een uitkering aanvragen.

In het tweede gedeelte van de avond konden de aanwezigen in gesprek met medewerkers van SP Doetinchem om hun verhaal te doen. Zo kwam er een verhaal van een taxichauffeur die door de aanbestedingen steeds meer onzekerheid kreeg. Steeds meer ervaren chauffeurs worden vervangen door vrijwilligers (ook verdringing dus). Er kwamen ook verschillende vragen over het verdwijnen van de vrijwilligersvergoeding. De ervaring zijn verzameld en zullen gebruikt worden om waar mogelijk het beleid bij te sturen.

Helaas moest Sadet al vroeg weer vertrekken vanwege storingen op het spoor. Wethouder Langeveld was de rest van de avond beschikbaar om mee in gesprek te gaan.

Fractievoorzitter Hans Boerwinkel bedankte beide gasten en gaf Frans Langeveld het nieuwe boek van Emile Roemer "Het kan wel" om inspiratie uit op te doen.

Foto: Peter de Vos

Sadet kreeg een T-rex, omdat ze de dag ervoor op de SP ledendag had aangegeven dat dit haar lievelingsdier is (Inmiddels wordt de T-Rex liefdevol verzorgt door haar zoontje) (-;

Foto: Peter de Vos

Met dank aan de organisatoren van deze avond: Wim, Denan, Jaco en Hans B.; de presentatie (en organisatie)  door Saskia; de medewerking van Eef, Belinda, Jan, Harry, Marijke, Hans S. en Henk en de aanwezige SP Hulpdienst Anneke en Ricardo.