Noaberplicht 2015....

16 september 2015

Noaberplicht 2015....

Nijmegen heeft zijn vierdaagseterrein, Arnhem heeft zijn koepel......

En Doetinchem heeft de Kruisberg. Dat weet niet alleen de Doetinchemse bevolking, maar dat weet ook het COA en inmiddels weten ook vele vluchtelingen wat de Kruisberg is; een goede tijdelijke opvanglocatie voor ontheemden die gevlucht zijn voor oorlog, geweld en armoede.

Een goede noaber is beter dan een verre vriend! Dat blijkt eens te meer bij de inwoners van Doetinchem die rond de Kruisberg wonen. Vluchtelingen van ver worden hier opgevangen en zijn welkom.

Natuurlijk verandert de omgeving door een grote groep nieuwkomers en moeten we daaraan wennen. En natuurlijk moeten we het met elkaar hebben over hoe we dit het beste kunnen regelen. Daarom is goed en tijdig overleg met de buurt van groot belang. Het is daarom erg  frustrerend dat we door het COA voor het blok werden gezet bij de vorige uitbreiding. Dit is niet netjes en ook niet nodig.

Blijkbaar kreeg de gemeente Weert wel de tijd om in overleg te gaan met de inwoners en voor de raad om een besluit te kunnen nemen. Het COA zal een volgende keer dus tijdig moeten komen, zodat de raad normaal zijn werk kan doen en de gemeente op een goede manier met de buurt kan communiceren.