Politiek opportunisme? BAH!

4 mei 2014

Politiek opportunisme? BAH!

Mooi dat Eelco van den Heuvel ons in de krant (De Gelderlander, 3 mei 2014) de vraag stelt of wij wel in het Doetinchemse college durven te stappen. Want ons antwoord is ondubbelzinnig: ja, dat durven wij! Sterker nog, dat willen wij, maar niet tegen elke prijs! Overigens, hij had ons ook mogen bellen, maar dat terzijde.
In hetzelfde artikel beticht Van den Heuvel ons van politiek opportunisme. Hij bedoelt: handelen zonder rekening te houden met principes, [dus] alleen met de omstandigheden. Dat is nou juist wat wij niet doen. Wil de SP aan het college mee kunnen doen, dan moet aan een aantal voorwaarden (lees: principes) voldaan zijn. Het verwijt van politiek opportunisme raakt dus kant noch wal.

Had Van den Heuvel even rondgekeken op internet, dan had hij kunnen zien dat de verhoudingen in de gemeenteraad van Doetinchem de afgelopen jaren zijn verschoven. Toen in 2006 het college begon dat Doetinchem tot de sociaalste gemeente maakte, was in dat college 50% van de zetels voor links. In 2010 trad een college aan met een andere verdeling; nog maar 43% voor links en prompt zakt Doetinchem naar plaats 6. Het CDA-wenscollege van CDA, VVD en óf SP óf PvdA kan alleen maar leiden tot een verdere daling. Want in dit college heeft links nog minder gewicht: 31%. Toevoeging van de combinatie GL/SGP-CU maakt die verhouding amper beter. Dat is de reden dat de SP en de PvdA elkaar vasthouden.

Voor ons staat vast dat een college zonder forse linkse inbreng zal leiden tot een verdere verslechtering van de voorzieningen voor de mensen die het ‘t hardst nodig hebben. Dat zijn onze kiezers, zij hebben er recht op dat we voor hun zaak vechten, dat wij staan voor onze principes. Om ons daarom te betichten van opportunisme, bah!

(door Jaco te Hennepe, afdelingssecretaris)