echte banen ingevuld door werkervaringsplaatsen

12 mei 2015

echte banen ingevuld door werkervaringsplaatsen

Foto: SP

Ook bij de gemeente Doetinchem worden echte banen ingevuld door werkervaringsplaatsen.  Na 4 jaar studeren inclusief een goede stage ben je dan eindelijk afgestudeerd aan de HBO. Tijd om aan de slag te gaan als verkeerskundige. Maar wacht, de markt zit even niet op je te wachten. Dus al solliciteer je je suf, werk in je vakgebied is even niet te krijgen.

Gelukkig denkt de gemeente met je mee! Er is een werkervaringsplaats beschikbaar waar je maar liefst 500,00 euro netto kunt krijgen per maand. Dat zal dan wel bovenop je bijstandsuitkering komen toch? Want een normaal startsalaris voor iemand van 22 met jouw opleiding bedraagt ongeveer 2500,00 bruto per maand. Maar nee, dat zie je dan toch echt verkeerd. Van die 500,00 netto moet je maar rond zien te komen. Je krijgt 6 maanden de kans om werkervaring op te doen voor 32 uur per week met een netto maandvergoeding van € 500, -. En je krijgt bij je werk goede ondersteuning en begeleiding van je directe collega’s. Een ervaren medewerker begeleidt jou als coach. Als dat geen vreugdedansje waard is weet ik het ook niet meer. Je hebt niet voor niets 4 jaar geblokt en gaat het komende half jaar 500,00 netto per maand verdienen. Dat wil toch iedereen!

Natuurlijk zit er ook een klein voordeeltje aan voor de gemeente. Zij krijgen een zeer goed opgeleide medewerker voor 3,61 netto per uur. Daarnaast hoeven  ze je die periode geen bijstand te geven. De gemeente bespaart hiermee dus een kleine 6000 aan bijstand en nog globaal 12000 euro aan loonkosten. Dus jij doet werkervaring op voor iets waar je al voldoende voor geleerd hebt en waarvoor je beloond bent met een diploma en de gemeente houdt daar 18.000 euro in een half jaar aan over.

Natuurlijk is dit te gek voor woorden. Er wordt gevraagd echt werk te doen. Echt werk betekent een echte baan en daar hoort een normaal salaris bij!

Bij navraag bij de betreffende afdeling blijkt nu dat kort geleden is besloten dat dit een instapbaan wordt met een contract van 1 jaar, dus met een salaris dat past bij een traineeship. Omdat de SP toch wil weten of dit beleid is publiceren we dit artikel en stellen we onderstaande vragen aan het college:

1. Wat vindt het college van de situatie waarin een HBO afgestuurd verkeerskundige door de gemeente werk wordt aangeboden tegen een stagevergoeding in plaats van een normaal salaris?
  2. Is het college het met de SP eens dat het beter is om stageplaatsen tijdens de studie aan te bieden, omdat dat de periode is dat werkervaring wordt opgedaan en kan het college haar antwoord motiveren?
  3. Is het college het met de SP eens dat het gezien de aard van de werkzaamheden een normale baan betreft en hier dus in feite sprake is van verdringing en kan het college haar antwoord motiveren?

Link naar de advertentie:

Door Hans Boerwinkel.