ROOD, jong in de SP

17-03-2014 • ROOD is de meest actieve politieke jongerenorganisatie van Nederland en voert actie om Nederland menselijker en socialer te maken. Misstanden worden opgespoord en aan de kaak gesteld. ROOD laat samen met jongeren zien dat er veel veranderd kan worden als je dat samen doet. Samen gaan we de strijd aan tegen onrecht, discriminatie en asociale plannen.

Je kunt lid worden van ROOd & SP als:

• Je 16 jaar of ouder bent (SP & ROOD-lid)
  • 14 of 15 jaar om alleen ROOD-lid te worden
  • Geen lid bent van een andere politieke partij
  • Doel, beginselen en statuten van de SP onderschrijft
  • De statuten van ROOD onderschrijft
  • Contributie ROOD € 5,00 & SP € 15,00
  • Toegelaten wordt door de SP Doetinchem
Ik weet 't zeker. Ik word lid van ROOD!

Wil eerst meer informatie? Neem dan contact met ons op via ROOD@sp.nl of (088) 243 55 57.

ROOD, jong in de SP

Inmiddels heeft ROOD al honderden acties gevoerd. Al jarenlang vechten we tegen de woningnood en nagelen we huisjesmelkers aan de schandpaal. In verschillende steden zijn er dankzij ROOD flink meer studentenkamers gebouwd. Harde acties werden gevoerd tegen de oorlogen in Irak en Afghanistan en mede dankzij acties van ROOD tegen het harde immigratiebeleid van Rita Verdonk kwam er een generaal pardon.

ROOD-lid en kandidaat gemeenteraadslid Naomi  Wartenberg (9) tijdens  - Eerste Keer SP actie.

Samen met MBO-studenten werd er gestreden voor een OV-kaart voor 16- en 17-jarige MBO'ers. ROOD voert niet alleen actie omdat het leuk is maar ook omdat het helpt. Dankzij acties van ROOD werden in veel steden de irritant piepende mosquito's uitgezet. Ook moesten bestuurders van universiteiten een gedeelte van hun belachelijk hoge salaris inleveren. ROOD ondersteunde de succesvolle scholierendemonstraties tegen de ophokplicht en stond zij aan zij met studenten om te protesteren tegen de keiharde onderwijsbezuinigingen.

ROOD-leden met lef! Actie in de 2e kamer
De organisatie

In veel steden en dorpen zijn lokale ROOD-groepen actief. In deze groepen zijn de jonge, actieve SP-ers georganiseerd die in actie willen komen voor een beter Nederland. De groepen zijn het fundament van de vereniging. Zij staan dicht bij de jongeren en weten wat er speelt in hun woonplaats. Zo kunnen we door het land samen met jongeren optrekken om misstanden aan te pakken.

SP altijd lekker actief!

Naast de lokale groepen kent ROOD een landelijke bestuur. De belangrijkste taak van het bestuur is het ondersteunen van bestaande lokale groepen. Ook helpen zij SP-afdelingen met het opzetten van ROOD-groepen. Daarnaast zet het bestuur landelijke campagnes op. Voorbeelden daarvan zij de `Doe effe Sociaal´ campagne, de Huisjesmelker van het Jaar verkiezing en een grote enquête onder MBO-studenten, met de naam 'het MBO verdient beter'. Ook worden interessante scholingen, bijeenkomsten en excursies georganiseerd.

Beau de Vos tijdens MBO actie Rietveld Doetinchem

ROOD is onderdeel van de SP. We noemen ons dan ook `jong in de SP´ en hebben dezelfde standpunten als de SP. Dat betekent dat ROOD-leden ook lid moeten zijn van de SP. Veertien- en vijftienjarigen kunnen lid zijn van ROOD, maar moeten ook lid worden van de SP als ze zestien worden. Door ons op deze manier te organiseren kunnen we samen met de SP werken aan een menselijker en socialer Nederland en hoeven we onze kostbare tijd niet te verspillen aan interne strijd. Als ROOD-lid hoef je het natuurlijk niet met alle standpunten van de SP eens te zijn, je hebt dezelfde democratische rechten als elke andere SP-er.

En jij?

ROOD strijdt elke dag voor een menselijker en socialer Nederland. Maar dat kunnen we niet alleen. Wil jij ons steunen en ons nog groter maken? Sluit je dan aan! Wil je ook actief worden? Dan kan dat op vele manieren. Je kan je aansluiten bij de lokale ROOD-groep. Vind je het leuk om stukken te schrijven? Dan kan je terecht bij de redactie van de Code ROOD. Ook kan je actief worden bij het webteam en meehelpen bij het onderhouden van onze website. Ben je handig met de camera? Dan kan je helpen bij het ROOD filmteam. En natuurlijk ben je altijd van harte welkom op de scholingen en bijeenkomsten die we organiseren.

ROOD leden tijdens condoomactie in de Grutstraat