h

Bijeenkomst Stichting Het Loo West (verslag Bas Waterham)

Blijf niet mokkend aan de kant staan...

28 maart 2010

Bijeenkomst Stichting Het Loo West (verslag Bas Waterham)

De Bijeenkomst was druk bezocht, er is een stichting opgericht per 26 maartjl. Heeft 5 bestuursleden en heeft tot doel met alle middelen (gerenommeerd bureau) juridisch te kunnen opereren tegen de gemeente, als prive persoon lukt dat bijna nooit. Grote opkomst: ca 100 mensen uit de wijken 't Loo, de Kruisberg en de hapert en het buitengebied. Ze willen behouden wat er is zonder de ogen te sluiten voor de problemen. Er werd benadrukt dat de SP zich als enige tegen de plannen voor rondwegen door natuur (oost en west) uitspreekt en dat eerdere andere tegenstanders inmiddels aan het draaien zijn. Veel mensen hebben nu pas goed in de gaten dat ze dus blijkbaar echt verkeerd hebben gestemd. Jammer!

Oprichting kwam in beeld na ongeluk op Hareweg waarna de wethouder (LvdM) al heel snel uitspraken deed die haaks stonden op beleid en afspraken. Maar wat heeft dit ongeluk objectief gezien met de ontsluitingsweg te maken? De kruising was hier onveilig gemaakt door de gemeente zelf. Zullen hier dan geen ongelukken plaats gaan vinden? In Mobiliteitsplan van 2007 is deze weg (als rondweg of ontsluiting) tot 2020 buiten beeld gezet. Vanwege drukte en verkeersonveiligheid is destijds ook de Groenestraat gesloten als uitgang voor ziekenhuis. Binnen 2 jaar al weer teruggedraaid. Het gebruik van de parkeerplaats achter de kelder is ook al met instemming van de gemeente zonder vergunning verlengd en dat dreigt op 1 augustus opnieuw te moeten gebeuren. De opvattende mening is dus dat de gemeente niet betrouwbaar is (waar kennen we dat van?) want als het uitkomt weer alles terug draait, terug komt of afspraken etc. Als klap op de vuurpijl staat de vice voorzitter van de stichting ook nog eens pontificaal op de voorpagina van het rapport vd gemeente. "Bret veur de kop die luu".

Ze betuigen dat de gemeente voor het onderzoek en de rapportage veel informatie heeft ingewonnen, mening heeft verzameld van inwoners middels gesprekken etc. Maar ze stellen nu ook vast dat hier niets van terug te zien is, ze drukken weer hun eigen plannen door. Schijndemocratie dus. Zinloze sessies geweest dus. het is onduidelijk (niet transparant zoals van Dijk graag wil) hoe de besluitvorming is gegaan.Het is alleen maar verschuiven van verkeersdruk naar andere plaats.

Effect van ontsluitingsweg is - 1500 voertuigen op de KW. Dus gaan er nog steeds 2500 over de KW. Gering effect dus. Is dit effect groot genoeg voor de enorme ingrepen in de natuur en cultuur historie van dit gebied? Naar verwachting zal deze route niet alleen ontsluiten maar ook tot sluipverkeer gaan leiden want korter als over de Ruimzichtlaan 9als die er komt). Zonder maatregelen kunnen auto's ook gewoon de hele tweede loolaan uit gaan rijden richting Velswijk. Het idee rijst om de effecten te beoordelen door de Loolaan te openen voor 1 ri verkeer zodra alle andere maatregelen ook genomen zijn waarna het totale effect gemeten kan worden.

Ook Ziekenhuis komt ter sprake. Is weliswaar belangrijke werkgever maar moeten we dan altijd alles maar laten wijken voor hun belangen? Historisch zijn er veel momenten geweest die aangaven dat er problemen zouden gaan ontstaan en dat ZH het beste maar verplaatst zou kunnen worden. Plannen daartoe waren flink gevorderd,A18), gronden al verworven. Waarom dan niet uitgevoerd? Maar je zou in elk geval alle toekomstige uitbreidingen elders moeten gaan realiseren zodat je over enkele decennia helemaal er helemaal geen last meer van hebt in de stad.

Stichting gaat zich nu ook hard maken voor: handhaving verbod brommers, P verbod auto's, opruimen zwerfafval, herplant van gekapte bomen (de indruk bestaat dat er gezonde bomen worden gekapt zonder dat er herplant wordt opgelegd wat heel vreemd is in deze lanen structuren, lijkt op opzet van gemeente).

Stichting het Loo West

U bent hier