SP Koopkracht kampioen! Rutte speelt vals!

21 mei 2010

SP Koopkracht kampioen! Rutte speelt vals!

Uit de doorrekening van de verkiezingsprogramma's blijkt dat de SP een sociale weg uit de crisis heeft gevonden. We bezuinigen stevig, maar zorgen ervoor dat de mensen er niet verder op achteruit gaan. Waar andere partijen mensen die niets kunnen missen stevig in de portemonnee raken, draagt de SP sinds donderdag met trots de titel "Koopkrachtkampioen".

Mark Rutte noemt zich banenkampioen. Maar hij doet aan competitievervalsing. Banen scheppen door lonen te verlagen is geen kunst - dat noemen we gewoon: diefstal. De SP is veel meer gerechtigd om zich ook de kampioen van de mensen in deze banen te noemen: schoonmakers, cateringpersoneel, postbodes, zorghulpen. Aan Mark Rutte hebben deze mensen geen moer. En wie eigenlijk wel? Daarom is het bijna onfatsoenlijk dat de PvdA weer naar de VVD aan het lonken is. Ik zei het al eerder: met rechtse vrienden maak je linkse plannen niet waar!

De laatste dag in de Tweede Kamer toonde nog maar weer eens aan hoeveel de SP er toe doet. We hebben belangrijke successen binnengehaald. We hebben grenzen gesteld aan het aantal externe adviseurs van de overheid waarmee we 400 miljoen bezuinigen. We hebben de beurs beteugeld door een verbod op speculatieve transacties in te stellen. Krista van Velzen zorgde ervoor dat de regering een einde moet maken aan de praktijk dat gezinnen met kinderen op straat worden gezet en alle vorm van opvang verliezen.

And last, but not least, Agnes Kant kreeg steun voor alle drie haar initiatiefwetten om de thuiszorg beter te maken. Een geweldige bekroning voor haar fantastische werk. Ik hoop haar na 9 juni graag terug te zien. Niet in de Kamer, maar als minister van Volksgezondheid!

Emile Roemer