Verslag bijeenkomst Kerngroep 17-01-2011.

17 januari 2011

Verslag bijeenkomst Kerngroep 17-01-2011.

Vanaf 2011 zullen ze onze verslagen van onze Kerngroepbijeenkomsten van de SP afdeling Doetinchem op onze website publiceren. De bijeenkomsten worden gehouden in Ons Huis te Wehl en zijn voor openbaar voor SP leden.

Er zijn 10 leden op de uitnodiging ingegaan, 8 van D en 2 van de aio OIJ. (Harm, Els, Henk, Stefan en zijn vriendin (en nieuw lid), Hans, Ton, Gerard, Maurits en Bas).

Na een half uurtje het wel en wee van onszelf, de afdelingen en de politieke besonjes in de gemeente, provincie en land besproken te hebben gaan we beginnen met de agenda.

Allereerst vertellen Maurits en Gerard ons wat over de stand van zaken in de aio OIJ. Er zijn nu 65 leden. Recent hebben ze een ledendag georganiseerd, praten en denken over acties, daarna met elkaar gegeten (stamppotten buffet waarbij iedereen zelf wat had gekookt). Kwamen 24 mensen op af, mooi resultaat. Vooral vanwege telefonisch/persoonlijk uitnodigen van alle leden.

Op hun eigen kerngroepbijeenkomst (actieve leden) kwamen de laatste keer 11 leden af waarvan 3 leden voor het eerst (via de ledendag geactiveerd). Van de 11 actieve leden zitten er 7 in het bestuur. In mei wordt de OIJ een zelfstandige afdeling mits geen tegenslag.

Afgelopen maanden veelal intern bezig geweest, weinig naar buiten toe, wel enkele acties gevoerd. Voornemen is er om vanaf heden weer actiever tussen de bevolking te zijn: buurten in de buurt. Is zeer succesvol geweest vorig jaar (deze week al een PRO TEST actie tijdens diner PS in DRU).

Dan komen we op de afdeling Doetinchem. Enkele leden van de kerngroep zijn ook bestuursleden en/of raadslid van de SP fractie. Ook wij hebben de afgelopen maanden osn vooral met interne zaken bezig gehouden. Onze voorzitter, Peter de Vos, is na twee en een half jaar de hamer te hebben gehanteerd gestopt als vz, gelukkig blijft hij wel actief betrokken bioj onze afdeling want hij heeft enorm veel voor onze afdeling betekent en doet dat nog steeds.

De kerngroep is ook niet zo actief geweest als zou moeten. Veel gepraat (op zich wel nuttig) maar (te) weinig acties. We bespreken met elkaar de mogelijke redenen waarom de belangstelling voor de kerngroep terug loopt en hoe we dit tij kunnen keren. Hieruit kwamen een aantal concrete plannen naar voren:

- we gaan de vergaderfrequentie iets terugdringen (eens in de 6 weken) en gaan volgens een planning dagdelen (vooralsnog op zaterdagen) in plannen voor mogelijke acties. Dit gebeurt eens in de 4 weken gedurende de maanden februari tm november met uitzondering van een zomervakantieperiode.

Actieve leden worden benaderd met het verzoek aan te geven wanneer ze hiervoor beschikbaar zijn. Je kunt dan tijdig je agenda plannen. Basis onder de acties is: buurten in de buurt. Uitvalsbasis is dan een supermarkt in de buurt. Alser veel belangstelling is (6-10 leden) gaan we de buurt in, zijn het er minder, dan gaan we mensen die de winkels bezoeken aanspreken en proberen met hen in gesprek te komen op de RODE SP Bank (zeer succesvol geweest op Overstegen vorig jaar).

- op 24 januari komen Harm, Ton en Bas bij elkaar om aan de hand van de ledenlijst onze leden persoonlijk te gaan benaderen (totdat we echt iedereen gesproken hebben). We proberen dan te achterhalen wat hen beweegt lid van de SP te zijn en zullen ze vragen ook actief te worden (op welke wijze dan ook, alles is mogelijk).

- Stephan oppert het idee bij de leden belactie de jongeren apart te gaan benaderen. Hij wil dit wel doen.
Overige actiepunten voor kerngroep/fractie of bestuur:

- stuk of 10 jassen in verschillende maten kopen voor actieve leden, deze worden beheert door iemand en voor de actie uitgedeeld aan de aanwezige leden, daarna weer inzamelen. De leden kunnen deze jas ook zelf kopen voor weinig.

- we moeten op echt heel korte termijn naar SITE en in overleg met de huurdersvereniging.

- idem dito om contacten op te bouwen met de allochtonen in onze gemeente. Een bezoek aan de gebedsruimte/moskee is daartoe een manier. We willen laten blijken dat er andere geluiden zijn dan die landelijk overheersen.

- idem dito voor wedeo, afspraak maken met directie en contacten leggen met medewerkers (poortacties), OIJ wil dan mee.

- Henk doet verslag van bezoek aan Otwin inzake de leningen van de Stadsbank en de absurd hoge rentepercentages (>11%). Er is ook contact geweest met ambtenaar van soc zaken, die beweert dat de Stadsbank gelieerd is aan de ING en haar voorwaarden hanteert. Houdt aan gesprek een slecht gevoel aan over. De fractie is nu aan zet. Misschien kan de werkgroep Voedselbank (Ton, Harry en Desiree) hier ook aandacht aan besteden in relatie tot schuldsanering.

- Idee voor acties: weggeefwinkel (oude spellen en andere dingen voor sinterklaas inzamelen en op simonsplein in stand weggeven aan wie we er een plezier mee kunnen doen.

- onderzoeken wanneer delegatie van PS in gD komt voor overleg met college. Hier een ludiek actie voeren (fles drank aan Esmeijer aanbieden, dronken voeren en uitspraak laten doen die ons welgevallig is (is gebeurd met Vitesse en kost de provincie nu vele miljoenen.)

Samenvatting voor Leespost:

Elke derde maandag van de maand is er een Kerngroep bijeenkomst in Ons Huis in Wehl. Hier komen tussen de 10 en 20 actieve leden op af, inclusief enkele bestuurs- en fractieleden. We hebben op 17 januari enkele initiatieven genomen om onze leden meer te betrekken bij de Kerngroep. Een SP afdeling moet het hebben van activisme, onder de mensen zijn om te zien en te horen wat er beter kan in onze stad, dorp, wijk of straat.

Binnenkort zult u allemaal door ons gebeld worden omdat we wat meer over uw betrokkenheid bij de SP Doetinchem willen weten. Via de website www.doetinchem.sp.nl (elke dag de moeite waard om te bekijken) houden we u op de hoogte van onze actiedagen (onder de knop agenda) en onze acties (knop dossier). We rekenen er op dat u met ons mee wil doen. Een Beter Doetinchem begint bij u en mij en met elkaar kunnen we veel meer bereiken.