Verslag Kerngroep 2 mei 2011

2 mei 2011

Verslag Kerngroep 2 mei 2011

De Kerngroepbijeenkomst van 7 maart 2011 werd door 11 Doetinchemse SP leden bezocht. Onder de leiding van Bas Waterham werden de acties binnen onze afdeling besproken.

De Notulen van de bijeenkomst “Kerngroep” SP gehouden op 2 mei 2011 In “Ons Huis”,Grotestraat 29 te Wehl.

AANWEZIG: 11 leden

OPENING VAN DE VERGADERING.

Voorzitter:
Bas Waterham opende de vergadering. De opkomst was niet
groot. Als we de leden van de OIJS niet mee tellen waren er 7 leden vanuit Doetinchem. Bas verwelkomt een nieuw gezicht nl. Eelco de Vries. Eelco heeft vooraf gaand aan de vergadering gesproken met Ton en Bas over zijn mogelijke rol als webmaster. Hij geeft na dit gesprek aan hier mee aan de slag te willen gaan. Bas zal Peter de Vos vragen contact met hem op te nemen en Hetty Stroink om navraag te doen voor een cursus van het landelijk bureau voor Eelco.

NOTULEN VAN DE VORIGE VERGADERING.

Geen op en aanmerkingen.

AANVULLING VAN DE AGENDA VANUIT DE VERGADERING.

Er werd op die avond gediscussieerd over de opkomst voor de bijeenkomst. Hoewel de opkomst in het verleden ook wisselend is lijkt de trend dat we minder leden actief kunnen krijgen. Hoe is dit zo ontstaan? Hoe dit tij te keren? Er komen wat voorstellen vanuit de aanwezigen naar voren. In de afdeling OIJS worden leden veel meer telefonisch en persoonlijk benaderd. Als ze niet regelmatig willen meedoen met de kerngroep dan zouden ze ook een taak kunnen krijgen in de gaten te houden wat er in zijn (haar) buurt afspeelt. Bijvoorbeeld: Zijn er genoeg speeltuinen voor de kinderen en zijn schoon. (kattenpoep etc.)

OP KORTE TERMIJN NAAR SITE WOONDIENSTEN EN IN OVERLEG MET DE HUURDERSVERENIGING.

Dit overleg staat al heel lang op de planning. Vanuit de fractie zou een afspraak worden gemaakt. Bij deze het verzoek toch op korte termijn een bezoekafspraak te arrangeren. Onderwerpen: milieu en duurzaamheid, toewijzingsbeleid, nieuwbouw plannen (niet alleen voor zorg en ouderen maar ook voor lage inkomens voldoende kwalitatief goed aanbod), evaluatie Huur op Maat.

Volgens een bericht in de Gelderlander van 20 april 2011, zou het in 2008 gestarte experiment “Huur op Maat” van Site Woondiensten in Doetinchem,zijn vruchten afwerpen. Er zijn nu meer betaalbare woningen beschikbaar voor lagere inkomens.Dat blijkt uit een evaluatie door Regio Research. Dit bureau onderzoek dertien experimenten van Nederlandse wooncorporaties die bij wijze van proef inkomensafhankelijke huren invoerden.Site doet mee aan dit experiment.

WEDEO.
Peter de Vos en Ton van Dijk gaan namens de afdeling Doetinchem. Maurits Gemmink namens OIJS naar WEDEO voor een meeloopmiddag. Het verslag hiervan staat op onze afdelingssite.

BETREFT DRU

Hier zou Gerard Hubers verslag van doen.

1) Privatisering dreigt voor schaftlokaal in DRU.
2) Stichting krijgt een jaar de tijd om restaurant winstgevend te maken.
3) Verlies was vorig jaar twee ton.

Lukt dat niet,dan is het einde voor de Stichting en gaat de Gemeente Oude IJsselstreek een ondernemer zoeken voor het restaurant in de DRU Cultuurfabriek.

HUNTENKUNST

Past prima in de filosofie van de DRU Cultuurfabriek zegt Cultuurwethouder John Haverdil uit Oude IJsselstreek. Het bestuur van Huntenkunst denkt na over verhuizing naar Ulft, die overigens in een hal bij de DRU Cultuurfabriek voldoende vierkante meter zou beschikken.De bestuursleden vinden dat ze niet zonder meer,uit Doetinchem kunnen vertrekken omdat deze gemeente het evenement al achttien jaar steunt met subsidies.De organisatie moet zich in ieder geval realiseren dat zij jaarlijks van de gemeente Doetinchem een subsidie ontvangen van 10.000,- euro. Die vervalt zonder meer als zij uit Doetinchem vertrekken.

REACTIES VAN OMWONENDEN

Ook de wijkbewoners rond het voormalige DRU- complex in Ulft zijn hevig geschrokken van de mogelijke komst van Huntenkunst naar Ulft. Volgens voorzitter Harrie Schenning van Huntenkunst wordt er door politiek en bedrijfsleven op aangedrongen om terug te verhuizen naar Oude IJsselstreek.

BEZUINIGING BIBLIOTHEEK.

Burgermeester en wethouder van Doetinchem willen een kwart van het budget afhalen. Daardoor dreigt sluiting voor drie van de vier vestigingen in de gD. De toekomst van de Gelderse boekenbussen is nog ongewis. De provincie besloot vorig jaar tot een bezuiniging van drie miljoen euro uitgesmeerd over drie jaar.
Verder gaat Wehl zelf in actie voor behoud van bibliotheek. Het college van de Gemeente Doetinchem is van plan om de bibliotheek in Wehl te sluiten. Inwoners van Wehl en de school “Het Timpaan” willen dat voorkomen,en hebben al bijna 2700 handtekeningen opgehaald. De handtekeningen zijn reeds op 6 mei jl. overhandigd.

WORDEN ER NOG ACTIES ONDERNOMEN?

De strijd om toiletten in regionale treinen en op stations duurt voort.WC’s in treinen kosten geld en zitplaatsen. ROVER bood verleden week woensdag honderden handtekeningen aan de Provincie Gelderland om er voor te zorgen dat er als nog toiletten in de Arrivatreinen in Achterhoek en Rivierenland komen. De exploitant van de trein in Achterhoek en Rivierenland heeft de nieuwe vervoerder ARRIVA niet verplicht om wc’s te plaatsen.

RONDVRAAG.

Harm vroeg of we voor de volgende keer SP-ers uit gaan nodigen, telefonisch en per mail. Bas: De aanwezigen vinden het van groot belang dat minimaal een van de fractieleden elke kerngroepbijeenkomst bijwoont. Bas geeft aan dat dit ook het uitgangspunt is en zal dit nadrukkelijk onder de aandacht brengen van de fractie.

EINDE VERGADERING.
De voorzitter sluit de vergadering om iets voor tienen en wenst ieder welthuis.

Verslag gemaakt door Marcel Beemer.

Marcel Beemer (rechts) in actie tijdens "buurten in de buurt" in Dichteren.