Roemer: 'Pensioenakkoord helpt beste pensioensysteem ter wereld om zeep'

11 juni 2011

Roemer: 'Pensioenakkoord helpt beste pensioensysteem ter wereld om zeep'

Emile RoemerSP-leider Emile Roemer wijst het pensioenakkoord dat werkgevers, werknemers en het kabinet hebben gesloten resoluut af. 'We hebben het beste pensioenstelsel ter wereld, dat robuust genoeg bleek om de zwaarste financiële crisis te doorstaan. Het is onbegrijpelijk dat FNV-voorzitter Jongerius dit solidaire systeem nu afbreekt en er een 'pokerpensioen' van maakt. Ik heb mijn hoop gevestigd op de leden van de bonden en roep hen op dit akkoord massaal af te wijzen.'

Emile Roemer: Dat de hoogte van de pensioenen afhankelijk wordt gemaakt van beleggingsresultaten, leidt volgens Roemer tot een 'pokerpensioen'. ‘Alle risico’s komen bij de (toekomstige) gepensioneerden te liggen. Werkgevers krijgen de zekerheid dat zij altijd dezelfde pensioenpremie betalen.

Emile Roemer stroopt zijn mouwen op voor een socialer Nederland!

Als in de toekomst de optelsom van premies niet meer voldoende is, voelt de gepensioneerde dat direct in zijn portemonnee. Een internationaal geroemd systeem van gespreide verantwoordelijkheid dreigt met het pensioenakkoord overboord te gaan.’

Gaat de botte bijl in onze AOW?

Roemer wijst erop dat de verhoging van de AOW-uitkering met 0,6%, die als compensatie moet dienen voor een meer onzeker pensioen, in feite een sigaar uit eigen doos is: ‘De verhoging van de AOW gaat betaald worden uit verschillende tegemoetkomingen en belastingvoordelen die ouderen nu nog hebben. Wat ze in de toekomst aan AOW erbij krijgen, verliezen ze weer omdat deze voordelen geschrapt worden. Daar schiet dus niemand iets mee op.’

Roemer hekelt de stijging van de AOW-leeftijd naar 67 jaar in 2025. Daarbij wordt geen onderscheid gemaakt tussen mensen in beroepen waarvoor de levensverwachting veel lager is en de beroepen van mensen met een hoge levensverwachting, voornamelijk hoger opgeleiden. Volgens Roemer zit het echte probleem niet in het pensioenstelsel maar in het aan het werk houden van oudere werknemers. Roemer: ‘We moeten nu zorgen dat we 45-plussers aan de slag helpen en houden, en juist daar zijn te weinig harde afspraken over gemaakt. Als dat niet geregeld wordt, dreigt het pas echt werkelijkheid te worden dat ouderen niet doorwerken maar vooral doorsolliciteren.’

65 blijft 65