SP evalueert de nieuwe vergaderwijze gemeente Doetinchem.

9 oktober 2011

SP evalueert de nieuwe vergaderwijze gemeente Doetinchem.

Harry BosmanOp donderdag 6 oktober is in de gemeenteraad de nieuwe vergaderwijze besproken. De SP fractie is ontevreden met de invoering van parallelle sessie van de meningsvormende raad. De inbreng van burgers en belangengroeperingen is belangrijk om goed een mening te vormen.

Doordat er gelijktijdig 2 sessies “meningsvormende raad” plaats vinden is het voor geïnteresseerde burgers en fractieleden niet mogelijk aanwezig te zijn bij alle onderwerpen waar een mening over wordt gevormd.
Harry Bosman tijdens gemeenteraadsvergadering 6 Oktober 2011
Hieronder staat het betoog van SP fractievoorzitter harry Bosman die naast aandacht voor het vergadermodel een voorstel doet om een vragenhalfuurtje in te stellen.
Voorzitter,
Vanaf september vorig jaar is deze raad aan het werk met deze nieuwe vergaderwijze. Vandaag evalueren wij deze wijze manier van vergaderen.
De griffie heeft dmv een enquête de reacties van insprekers en raadsleden gepeild en collegeleden geïnterviewd. Ongeveer de helft van de gasten en 9 raadsleden hebben hun formulier niet geretourneerd. Om uit deze uitkomsten definitieve conclusies te verbinden gaat de SP fractie dan ook te ver.
De helft van de raadsleden die de enquête hebben geretourneerd, heeft van gasten reacties ontvangen waarvan de helft negatief was. Dan vind ik het verrassend dat de collegeleden unaniem positief denken over de ruimte die de inwoners krijgen.

Onze fractie heeft de voorkeur om 19.30 uur met de vergaderingen te beginnen. Deze tijd geeft meer ruimte om vanuit het werk naar de vergadering te gaan.

Onder de raadsleden is de verdeeldheid over de parallelsessies groot. Een kleine meerderheid beoordeeld deze vorm goed tot voldoende en een flinke minderheid vind de parallelle sessie nadelig voor het functioneren van raadsleden. Dit geldt m.i. heel sterk voor de kleine fracties die bij parallelle sessies in het nadeel zijn. Onze voorkeur gaat dan ook uit naar een opinieerde en een besluitvormende raad. Voordeel hiervan is dat alle raadsleden alle onderwerpen kunnen volgen en het voor de volgers van de lokale politiek het ook veel aantrekkelijker en overzichtelijker wordt . Bij deze methode wordt de discipline van de raadsleden om geen ellelange betogen te houden wel beproefd. Een tijdslimiet is hierbij een goed instrument. Hoe lang die spreektijd moet zijn kan in het presidium worden besproken.

Door de SP fractie is enige tijd geleden gevraagd om een vragenhalfuurtje in te stellen. Een vragenhalfuurtje biedt de mogelijkheid om snel op actuele onderwerpen in te spelen. Het recht van interpellatie is ons inziens een zwaarwegender en formelere methode om vragen te stellen. Daarom hebben wij een motie gemaakt om alsnog het vragenhalfuurtje in te stellen.
Het is voor alle fracties zeer irritant dat de dynamische jaarplanning tot nu toe veel te wensen over laat. Een goede sturing op de agenda maakt het voor raadsleden het leven veel overzichtelijker.

Alles gelezen hebbende is voor de SP fractie de conclusie dat het vergaderstelsel nog behoorlijk rammelt en er nog veel werk aan de winkel is om van dat gerammel af te komen.