Waakzaamheid geboden: Fokus mag niet alsnog via achterdeur het ravijn in.

25 november 2011

Waakzaamheid geboden: Fokus mag niet alsnog via achterdeur het ravijn in.

Op 28 juni werden zo’n kleine 34.000 handtekeningen aan de Tweede Kamer aangeboden waarvan de SP afdeling Doetinchem samen met Hans Spronk een kleine 400 handtekeningen hebben opgehaald Vlak voor het zomerreces kwam eindelijk de lang verwachte brief van de staatssecretaris van VWS.

Met verbijstering werd deze brief gelezen door directie en de cliëntenraad van Fokus. Er was niets terug te vinden van de 39 knelpunten, waaronder het assisteren op aanwijzing. Dit is een belangrijk onderdeel van het Fokusconcept.

Agnes Wolbert (PVDA) kwam met de mededeling dat ze een spoeddebat had aangevraagd, en Renske Leijten vertelde dat ze de brief heeft gestuit. Deze kamerleden hebben ervoor gezorgd dat er na het zomerreces een A.O. (Algemeen Overleg) Op 14-09-2011 was er in de Tweede Kamer een A.O. (Algemeen Overleg) met betrekking tot de overgang van Fokuswonen naar de AWBZ per 01-01-2012.

Renske LeijtenVoordat dit A.O. plaatsvond heb ik even met Renske Leijten op haar kamer kunnen praten en haar gezegd dat er een belangrijk onderdeel in de brief ontbrak hetgeen ze tijdens het A.O. heeft aangehaald. Omdat men er toen niet uitkwam werd er een E.A.O. (Extra Algemeen Overleg) aangekondigd die op 28-10-2011 gehouden zou worden. In dit overleg heeft de staatssecretaris toegezegd Fokus te willen behouden zoals het nu is.

In ieder geval tot 01-01-2014. Hierin zit naar mijn gevoel een adder onder het gras. De staatssecretaris wil namelijk ook andere aanbieders de mogelijkheid bieden om zich in te laten schrijven voor het assisteren van Fokuscliënten. Naar mijn mening is dit via de achterdeur alsnog het ravijn in. Dus waakzaamheid blijft geboden.