Kiezers positief over SP-plannen.

11 juni 2012

Kiezers positief over SP-plannen.

Emile RoemerHet SP-programma ‘Nieuw ver-trouwen’ valt goed bij veel kiezers. Dat blijkt uit een peiling van Maurice de Hond. De SP-aanhang is buitengewoon tevreden, maar ook bij de aanhang van de meeste andere partijen scoren de SP-voorstellen. Zo is een ruime meerderheid van de kiezers voor inkomensafhankelijke zorgpremies, tegen verhoging van het eigen risico, voor een toptarief boven anderhalve ton, tegen meer zeggenschap voor Europa over de Nederlandse begroting en voor extra investeringen in werk-gelegenheid en economie.

SP-voorman Emile Roemer is blij met die steun: ‘Dit biedt volop perspectief op een regering die sociaal uit de crisis wil komen. Ik ben blij met dit prachtige rapport!' Deze week presenteerde de SP haar concept-verkiezingsprogramma ‘Nieuw vertrouwen’. Komende weken spreekt de SP-achterban zich erover uit. Ook worden vakbonden, milieubeweging, MKB en andere belangenorganisaties om commentaar gevraagd. De vandaag gepubliceerde peiling is verricht om inzicht te krijgen in de reacties van zowel SP-stemmers als andere kiezers op belangrijke programmaonderdelen.

Tien kwesties uit het SP-programma zijn door Maurice de Hond voorgelegd aan een representatief panel. Negen van de tien voorstellen kunnen rekenen op steun van de meerderheid van alle kiezers. Vooral kiezers van PvdA en GroenLinks voelen zich erbij thuis maar ook CDA-en PVV-kiezers staan vaak positief tegenover de SP-plannen.
Een meerderheid van de kiezers is:

• voor verkleining van de inkomensverschillen
  • voor extra investeringen in werk en economie
  • voor handhaving van de ontslagbescherming
  • voor handhaving van de onbelaste reiskosten-vergoeding
  • voor koppeling van zorgpremies aan de hoogte van het inkomen
  • tegen verhoging van het eigen risico in de zorg-kosten
  • voor aftopping van de hypotheekrenteaftrek boven 350.000 euro hypotheekschuld
  • voor een toptarief in de inkomstenbelasting boven anderhalve ton
  • tegen meer invloed van de Europese Unie op de Nederlandse begroting

Slechts op één punt kan een SP-plan niet op steun van een meerderheid van de kiezers rekenen. Tweederde van de bevolking is vóór doorwerken na 65. De SP-aanhang steunt de partijlijn wél maar het aantal SP-kiezers dat denkt dat dit punt kan worden binnengehaald, daalt.

‘Al met al een prachtig rapport!’, zegt Emile Roemer over de resultaten van het onderzoek. ‘Het onderstreept wat wij al dachten: er is een breed draagvlak voor veel van onze plannen. Dat zal ook de andere partijen aan het denken zetten. Hun kiezers zijn het immers soms vaker eens met ons dan met hen. Dan moeten we als het erop aan komt, ook tot overeenstemming kunnen komen. En natuurlijk: hoe groter we op 12 september worden, des te meer wij kunnen vragen.’ Op 30 juni stelt het SP-congres in Den Bosch het definitieve verkiezings-programma vast.

Het onderzoek van Maurice de Hond