SP Doetinchem staat pal achter Emile Roemer als lijsttrekker

2 juni 2012

SP Doetinchem staat pal achter Emile Roemer als lijsttrekker

Emile RoemerSP-fractievoorzitter Emile Roemer is op het partijcongres zaterdag aange-wezen als lijsttrekker voor de komende verkiezingen op 12 sep-tember. De leden van de SP hebben daarmee formeel hun vertrouwen in hem uitgesproken. Tijdens het 18e partij congres waren 3 van onze Doetinchemse SP leden aanwezig.

De strekking van het verhaal van Emile was of liberaal “in” de crisis of sociaal “uit” de crisis. Op 12 september is de keus aan Nederland. De sfeer op het 18e partij congres was het beste als euforisch te omschrijven. De ongeveer 1000 afgevaardigde leden uit het hele land zijn vol vertrouwen over de toekomst van de SP. Op het congres werden twee leden gedecoreerd met de Gouden Tomaat voor hun inzet voor de partij. Tijdens het congres werd bijzonder open gediscussiëerd.

Emile is helemaal Emile tijdens het 18e partijcongres
Emile is helemaal Emile tijdens het 18e partijcongres.

Jammer genoeg werd ons Doetinchemse amendement niet aangenomen. Dit in tegenstelling tot motie 4 van afdeling Nijmegen. Een aantal van onze opmerkingen zoals we die hebben ingebracht tijdens de regioconferentie in Zwolle wordt goed weergegeven in de motie van SP Nijmegen.

======================================================
MOTIE 4 Ingediend door de afdeling Nijmegen
Het XVIII SP-congres, bijeen in Breda, op 2 juni 2012,

stelt vast:

• dat sinds het vaststellen van Heel de mens in 1999 de ontwikkeling van het neoliberale kapitalisme niet heeft stil gestaan;
  • dat in de recente financiële crisis de Europese Unie en de financiële markten een cruciale rol spelen;
  • dat de analyse in Heel de mens eigenlijk een actualisatie kan gebruiken;
  • dat met het oog op naderende verkiezingen de financiële crisis en de gevolgen daarvan een grote rol zullen spelen in de komende verkiezingscampagne;
  • dat onze vrijwilligers onze visie op de crisis moeten kunnen uitleggen aan de mensen op straat;

besluit:

• het partijbestuur de opdracht te geven met een geactualiseerde analyse van de ontwikkeling van het neoliberale kapitalisme te komen, waarin ook onze alternatief voor dit systeem wordt geschetst met in het bijzonder onze oplossingen om de financiële markten onder democratische controle te brengen.

Toelichting:
Omdat de ontwikkelingen van het kapitalisme en het neoliberalisme niet stil hebben gestaan is het belangrijk dat we na heel de mens opnieuw de ana¬lyse maken van het kapitalisme op dit moment en daar vervolgens ook alternatieven voor aandragen. Heel de mens heeft de richting aangegeven. We zien die lijn graag doorgetrokken worden.

Advies congrescommissie:
Afwijzen, heeft permanente aandacht

Na Stemming:
Toegekend.
=============================================================================================

Emile Roemer op het SP-congres in Breda

Jan Marijnissen is herkozen als voorzitter, Hans van Heijningen blijft aan als algemeen secretaris. Het nieuwe partijbestuur bestaat uit Rosita van Gijlswijk, Hans van Leeuwen, Renske Leijten, Vincent Mulder, Ronald van Raak, Manja Smits en Paul Ulenbelt, Michiel Brouwer en Arjan Vliegenthart. Uit hoofde van hun functie blijven ook Emile Roemer (fractievoorzitter Tweede Kamer), Tiny Kox (fractievoorzitter Eerste Kamer) en Dennis de Jong (fractievoorzitter Europees Parlement) lid. In oktober 2011 kozen de leden al 19 regiovertegenwoordigers. Deze mensen completeren het partijbestuur.

Cabaretier Guido Wijers maakte de uitslag bekend
Cabaretier Guido Wijers maakte de uitslag bekend.

Tijdens de SP bijeenkomst in Breda werd duidelijk dat Jan Marijnissen na zijn verkiezing als voorzitter onwel was geworden. De grote inzet van Jan rond de renovatie van ons nieuwe partijpand in Amersfoort, zijn hand in de explosieve groei van het aantal afdelingen en zijn niet aflatende inzet voor de verdere ontwikkeling van de SP kunnen hem wel eens zijn opgebroken. Hopelijk herstelt Jan Marijnissen snel! We wensen hem vanuit Doetinchem heel veel beterschap.

Ik ben er klaar voor, de SP is er klaar voor!
Roemer: "Ik ben er klaar voor, de SP is er klaar voor!"

Bekijk hier alle foto's van het congres: