straaljagers of medicijnen - snelwegen of verpleeghuizen - villa's of huurwoningen

7 september 2012

Jan Marijnissen "Voor de zekerheid: NU SP"

De verkiezingen zijn ongekend spannend. Rechts Nederland mobiliseert al de troepen om de SP van een geweldige verkiezingsoverwinning af te houden.
En dat snap ik. Want als het aan de SP ligt gaat er na 12 september echt wat veranderen in dit land.

Terecht stelde Emile Roemer gisteren in het debat met Mark Rutte vast dat Nederland op een kruispunt staat: ‘Koop je straaljagers of medicijnen? De VVD kiest het eerste, ik het laatste. Bouw je vijfbaanssnelwegen of verpleeghuizen? De VVD kiest het eerste, ik het laatste. Blijf je villa's subsidiëren of bouw je goedkope huurwoningen? De VVD kiest het eerste, ik het laatste.

Onze voorzieningen zijn geen probleem, maar een oplossing voor problemen waar mensen tegenaan lopen.’Deze verkiezingen staat er - meer dan ooit - iets groots op het spel. Hoe willen we verder met ons land? Wordt het nog liberaler of doen we het eindelijk socialer? De campagne is nu de laatste, beslissende fase ingegaan. Nog minder dan een week, dan weten we of we de grote sympathie op straat ook kunnen omzetten in extra slagkracht in de Tweede Kamer. Het gaat er nu echt om spannen. Veel kiezers hebben hun keuze nog niet definitief bepaald. Het vertrouwen in onze partij en Emile Roemer is groot, maar er zijn nog heel wat burgers die een laatste zetje nodig hebben om aankomende woensdag ook daadwerkelijk op ons te stemmen.

Nogal wat mensen vinden dat ook Diederik Samsom het goed doet. Dat klopt. Het PvdA-programma is door onze invloed linkser dan ooit. Maar linkse plannen kunnen alleen worden uitgevoerd met een zo links mogelijke regering. Als linkse partijen aanschuiven bij een rechtse regering, gaan alle beloften in de prullenmand. Hoe groter de SP, des te linkser de PvdA - en hoe groter de kans op een sociale uitweg uit de crisis. Een stem op de SP maakt Roemer groot en geeft Rutte rood.

Andere partijen zullen er de komende dagen een schepje bovenop doen. Maar wij kunnen veel meer. Ik ben er trots op dat ik zo veel SP'ers het vuur uit de sloffen zie lopen. Wij zijn de partij voor de mensen en de partij van de mensen. Het gaat om hun toekomst. Ik zie dat bijna elke afdeling van onze partij er de laatste dagen nog een schepje bovenop doet. En dat is mooi, want als we durven strijden, gaan we winnen!

Jan Marijnissen