Kerngroepbijeenkomsten in kader van "Heel de Mens"

23 januari 2013

Kerngroepbijeenkomsten in kader van "Heel de Mens"

Onze SP afdeling Doetinchem heeft besloten zijn Kerngroepbijeenkomsten te gebruiken om de thema's van het SP beginselprogramma Heel de Mens uit te werken voor lokale onderwerpen. We gebruiken daarbij het door het landelijke scholingsteam opgezette werkboek politieke basisvorming met dezelfde naam.

De aftrap was maandagavond 21 januari jl. Samen met deelnemers van de afdeling Oude IJsselstreek hebben we om te beginnen gepraat over waarom we bij de SP zijn gegaan, wat we willen bereiken en waar we dan tegenaan lopen. Met uit beide gemeentes een ruime vertegenwoordiging hebben we druk gediscussieerd, flink gelachen en gemerkt dat je, ook al deel je allemaal de SP uitgangspunten Menselijke waardigheid, Gelijkwaardig-heid en Solidariteit, het op concrete punten flink oneens kunt zijn. Kerngroepbijeenkomst

Heel de Mens gaat over de tien kernpunten die samen onze visie op de maatschappij vormen en een alternatief geven voor de (neo)liberale politiek:

1. we willen een democratische maatschappij;
  2. een samen werkende maatschappij;
  3. een eerlijk delende maatschappij;
  4. een gezonde maatschappij;
  5. een duurzame maatschappij;
  6. een geïntegreerde maatschappij;
  7. een veilige maatschappij;
  8. een lerende maatschappij;
  9. een creatieve maatschappij;
  10. ÈÈn maatschappij (Nederland is geen eiland).

De komende tijd gaan we tijdens de kerngroep-bijeenkomsten elk van de punten verder uitwerken. Dat doen we steeds in twee bijeenkomsten. In de eerste praten we met elkaar over de inhoud: elk SP lid brengt zijn eigen deskundigheid in de discussie in en samen bepalen we wat elk punt afzonderlijk voor Doetinchem (of Oude IJsselstreek) betekent. In de daarop volgende actievergadering gaan we dan bepalen per gemeente welke concrete acties er gehouden moeten worden om wat wij willen ook onder de aandacht te brengen. En hoe we de SP op straat, in de wijken en in de raad daarmee zichtbaar kunnen maken.

Het is niet de bedoeling om een discussieclub te worden. Steeds is het uitgangspunt: als we dit WILLEN - gestoeld op onze basisvisie - wat gaan we dan DOEN, welke acties moeten we nemen. Tegelijkertijd gebruiken we de uitkomsten om een visie op Doetinchem (en Oude IJsselstreek) te ontwikkelen die ons helpt bij het schrijven van ons verkiezingsprogramma.

Gezien het enthousiasme en de lol tijdens onze eerste sessie, verwacht ik veel van het vervolg!