SP POSITIEF OVER AANGEKONDIGDE VERBETE-RINGEN OP SPOORLIJN ARNHEM-WINTERSWIJK
Blijf niet mokkend aan de kant staan...
SP POSITIEF OVER AANGEKONDIGDE VERBETE-RINGEN OP SPOORLIJN ARNHEM-WINTERSWIJK
De afgelopen jaren voerde de SP regelmatig actie voor een betere spoorlijn tussen Arnhem-Winterswijk. Dankzij de steun van reizigers en gemeenten in de regio kwam er eind 2012 een verbeterplan voor deze spoorlijn. In december werden deze plannen concreet bekend gemaakt. De SP is positief over de eerste ideeën om de spoorlijn op te knappen.
De provincie is samen met spoorbeheerder Prorail, de gemeenten en vervoerbedrijven Hermes en Arriva bezig om de spoorlijn Arnhem-Winterswijk te verbeteren. Hiervoor is het afgelopen jaar gewerkt aan een verbeterplan voor de korte en de lange termijn. Daarbij wordt de spoorlijn in twee delen gezien: tussen Arnhem en Doetinchem zal er tot 2020 sprake zijn van 30% meer treinreizigers en daarna stabilisering. Het traject Doetinchem-Winterswijk kent nauwelijks reizigersgroei en de trein zal daar door de krimp van de bevolking op langere termijn minder reizigers vervoeren. Er zijn nu wel meer reizigers dan de spoorinfrastructuur aankan: 6.500 reizigers reizen na Arnhem verder, 5.000 reizigers reizen binnen de Achterhoek en stappen dus in en uit op een van de treinstations langs de spoorlijn.
Voor het traject Doetinchem-Winterswijk geldt dat er een nieuw beveiligingssysteem wordt ingevoerd en de trein twee keer per uur blijft rijden, ook na 2020. Het opheffen van de trein en vervangen door een streekbus is dus niet meer aan de orde. Dit traject wordt over enkele jaren alsnog aangepakt als de prestaties achterblijven.
Tussen Arnhem en Doetinchem wordt gekeken naar dubbel spoor om een stabiele kwartierdienst mogelijk te maken: sowieso bij 700 meter bij Wehl en 4 kilometer tussen Zevenaar en Didam. Daarnaast wordt station Doetinchem onder handen genomen en kijkt Prorail in 2013 of er elders tussen Arnhem en Doetinchem op andere plekken dubbel spoor nodig is.
Gezien de reizigersaantallen komt er vooralsnog geen sneltrein maar zijn er wel extra spitstreinen op delen van de spoorlijn mogelijk. Nieuwe stations zoals Zevenaar Poort en Arnhem Pleij zijn alleen mogelijk als de reistijd en stabiliteit van de treindienst niet in gevaar komen. Sowieso geldt dat de aansluitingen in Arnhem op de treinen richting Utrecht en Nijmegen worden verbeterd en treinreizigers voldoende overstaptijd houden. In de tussentijd worden ook de stations aangepakt: zo komen er stationstoiletten, alarmzuilen en digitale reisinformatie-schermen. Prorail en de vervoerders onderzoeken ook de mogelijkheden van elektrificatie van de spoorlijn. Dat laatste kan via een bovenleiding of een andere technische oplossing.
Inmiddels hebben gedeputeerde staten de inzet voor de spoorlijn vastgesteld. De komende jaren wil de provincie met de Stadsregio en de Rijksoverheid gaan investeren in de spoorlijn. In het voorjaar worden daarvoor concrete voorstellen aan provinciale staten gedaan.
SP-statenlid Alex Mink is tevreden over de plannen: “Deze spoorlijn is een succesnummer want het aantal reizigers is veel harder gegroeid dan voorzien. Daarom stelde de SP al in 2007 voor om de spoorlijn te verdubbelen. Dankzij onze actie "Laat de Achterhoek sporen" en enkele moties in Provinciale Staten zijn wij erin geslaagd om eindelijk een concreet verbeterplan op tafel te krijgen. Natuurlijk willen wij dat de provincie ook meebetaalt aan de spoorverdubbeling en de aanpak van de treinstations, maar deze plannen zijn uitstekend nieuws voor de treinreizigers. Het zal allemaal even duren maar uiteindelijk krijgen zij weer de betrouwbare treindienst die meer mensen vervoert in plaats van ze weg te jagen”