Fusie met Oude IJsselstreek van de baan.

10 maart 2013

Fusie met Oude IJsselstreek van de baan.

Robert OomsLees de column van fractievoorzitter Robert Ooms.

De colleges van Oude IJsselstreek en Doetinchem hebben besloten om de beslissing tot fuseren uit te stellen tot na de verkiezingen van 2014. Een wijs besluit omdat in dit soort trajecten zorgvuldigheid voor snelheid zou moeten gaan, te vaak worden fusies er doorheen gejast.

De vraag die je kunt stellen bij uitstel bovenstaande fusietraject is, stellen zij uit om de zorgvuldigheid of hebben zij de onderzoeksopdracht niet uitgevoerd zoals vastgesteld in de raden en zagen zij daardoor de bui al hangen en kozen zij eieren voor hun geld. De colleges roepen in koor dat het om de zorgvuldigheid gaat, dit is zeer twijfelachtig, immers de onderwerpen die zij aangeven, als belangrijkste de decentralisaties, waren op het moment van “brommerskieken” al bekend en waren volgens de colleges destijds geen belemmeringen om snel de zaken af te handelen. In het tweede geval hebben zij 13 december goed geluisterd naar de raad en de motie van afkeuring van de SP als zwaard van Damocles boven zich gevoeld.

De meerwaarde kan nog steeds niet goed onderbouwd worden. Ook aan het financiële plaatje kleven ook nog steeds allerlei onzekerheden, ondermeer door de miljoenenreserveringen voor afboekingen van de verliezen op de grondexploitatie . Voor de SP fractie in de raad is het de komende vergaderingen belangrijk dat de focus blijft om ook de meerwaarde ( wat is het voordeel van deze fusie voor de inwoners van beide gemeenten?) van zo’n fusie aan te tonen. Hoe worden de inwoners betrokken bij dit plan? Een referendum wat wij graag willen of kunnen de inwoners reageren via sociale media wat onze Burgermeester wil. Ook de financiën moeten verder en diepgaander worden onderzocht.. Ook hierin schoot het 1e onderzoek behoorlijk tekort. Het college en sowieso 1 fractie vinden dat de fusie alleen al doorgang moet vinden vanwege de decentralisaties; de rest is bijzaak. De SP vindt dat een fusie uit financiële motieven geen voldoende basis is om een fusie aan te gaan. De SP fractie zal alles in het werk stellen om er voor te zorgen dat er na de verkiezingen van 2014 door de nieuwe raad een weloverwogen besluit genomen kan worden.
De SP Fractie