Blijf van de thuiszorg af!

10 april 2013

Blijf van de thuiszorg af!

Ruim 6000 mensen kwamen zaterdag bijeen om te demonstreren tegen de plannen om de thuiszorg af te breken. Op de demonstratie, georganiseerd door de AbvaKabo FNV, sprak Emile Roemer de mensen toe. ‘Er worden niet alleen honderdduizend banen bedreigd door de plannen, ook meer dan 3,5 miljoen mantelzorgers zullen een klap krijgen. Deze afbraak is een aanval op de solidariteit tussen mensen.'

Een afvaardiging van Doetinchemse SP-leden protesteerde in Den Haag voor het behoud van de thuiszorg. De volgende leuzen waren duidelijk te horen in het hele centrum van Den Haag: “Samsom Leugenaar”, “Laat Rutte Oprotte” en “Handen thuis, Rutte”! Doetinchems Statenlid Peter de Vos: “Dit beleid van de PvdA en VVD is kortzichtig. Je kunt op je vingers natellen dat dit gaat leiden tot vereenzaming, verwaarlozing en vervuiling van mensen die de thuiszorg keihard nodig hebben.” Bij de volgende Abvakabo FNV actie gaan de Doetinchemse SP-leden opnieuw de straat op.

Emile Roemer riep op om andere besparingen in de zorg te kiezen: “Deze bezuiniging zal op andere plekken veel meer gaan kosten! Mensen die zorg nodig hebben, zijn niet opeens beter. Schaf de marktwerking af, dat levert minimaal 2 miljard op! Los de verspilling van medicijnen, hulpmiddelen en verbandmiddelen op, er wordt veel te veel ongebruikt weggegooid. En wat te denken van de winsten van de zorgverzekeraars! Haal het geld waar het zit.”