SP amendement aangenomen

2 april 2013

SP amendement aangenomen

Zoals bekend komt er aankomende jaren erg veel op de gemeente af. Met de decentralisaties van de AWBZ, WMO, Jeugdzorg en de invoering van de participatiewet krijgt de gemeente een fors aantal taken meer op haar bordje. Veel meer taken maar veel minder geld. In de gemeenteraad werd afgelopen donderdag het Analysedocument Transformatie Jeugdzorg Achterhoek behandeld. Een van de punten in dit stuk was dat de hele transitie budgetneutraal moet verlopen. Volgens de SP moet dat wel het streven zijn.
Maar voor ons is dat niet heilig. Kwaliteit van zorg staat voor ons voorop! Omdat wij allemaal nog niet weten wat er allemaal op ons afkomt willen wij ons bijvoorbaat niet al financieel vastleggen. Vandaar ons amendement.
lees hier het betoog.

Transformatie Jeugdzorg Achterhoek

voorzitter,

De SP heeft altijd gepleit dat de jeugdzorg naar de gemeente toe gaat. Zorg moet dichtbij en laagdrempelig bij de mensen georganiseerd worden. Gemeenten moeten in staat gesteld worden om bij de lokale situatie/doelgroep de juiste zorg te organiseren. Daarnaast is de jeugdzorg te veel versnipperd en op afstand van de gezinnen. Iedereen denkt in zijn eigen koker, vanuit de eigen finanieringsstroom.

Financieringsstromen zijn nu: gemeente, provincie, rijk en AWBZ. Kinderen zijn niet te vatten in in financieringsstromen en hokjes. Door de stelselwijziging komt er 1 finanieringsstroom.

Daarmee ondervang je het afschuiven naar duurdere zorg, we moeten meer investeren in preventieve zorg. De samenwerking met met instanties en organisaties wordt gemakkelijker. Door de overheveling van de jeugdzorg naar de gemeenten is er de kans om de jeugdzorg te ontkokeren en te ontdoen van de enorme bureaucratie en indicaties af te schaffen.

De mantra van eigen kracht is heilig verklaard. Eigen kracht is natuurlijk heel belangrijk.
Het is altijd de bedoeling van de professional om samen met de client de eigen kracht te hervinden. Zonder betutteling. En die betutteling is in het verleden er wel ingeslopen. En die moet eruit.

Maar door dit nieuwe toverwoord wordt ordinair bezuinigen gemeengoed. De SP maakt zich ernstige zorgen over die doelgroep waarvan de eigen kracht reeds op, uitgemolken en leeg is… Zij zijn diegene die de zorg vaak het hardst nodig hebben, zij hebben geen netwerk meer om zich heen. Eigen kracht is verworden tot een slogan die de bezuinigingen moet legitimeren.

En als we het dan toch over geld hebben. In hoofdstuk 8 onder punt A staat dat de transformatie budgetneutraal moet zijn. Wij denken dat het een streven moet zijn om budgetneutraal te transformeren, maar geen uitgangspunt!

Wij weten met ons allen niet wat er nu precies op ons afkomt. Daarom kun je nu niet al vaststellen dat de zorg transformatie budgetneutraal verloopt. Wij stellen dan ook middels een amandement voor om Punt A uit het Functioneel Ontwerp (hoofdstuk 8 Analysedocument bladzijde 36) te laten vervallen.

Als wij miljoenen in asfalt kunnen investeren, en koste wat kost door willen gaan met risicovolle projecten zoals Isseldoks dan kan het toch niet zo zijn dat mensen, inwoners van onze gemeente, diegenen waar het uiteindelijk allemaal om draait en waarvoor wij hier met ons allen aan het vergaderen zijn, het ondergeschoven kindje gaat worden??