SP en SGP/CU houden enquête winkeliers over verruiming aantal koopzondagen

28 september 2013

SP en SGP/CU houden enquête winkeliers over verruiming aantal koopzondagen

Hans Boerwinkel in gesprek met Ruud Caspers.

Sinds enige tijd is er een wet die regelt dat de gemeente zelf kan bepalen hoeveel zondagen de winkels open mogen zijn. De laatste tijd zijn er nogal uiteenlopende berichten langs gekomen van voor- en tegenstanders van uitbreiding van de koopzondagen. De SP en SGP/ChristenUnie willen weten of de Doetinchemse ondernemers vaker op de zondag hun winkels willen openen of juist niet.

Via brieven naar de gemeenteraad lijkt het of iedere supermarkt voor totale vrijgave is en iedere zondag open wil. Dat lijkt ook te gelden voor de overgrote meerderheid van de winkeliers in de stad. Er zijn echter ook berichten van supermarktwinkeliers en detaillisten in de binnenstad die helemaal niet staan te juichen bij het idee van meer koopzondagen en al helemaal niet iedere zondag.

De SP is daarom, samen met de SGP/ChristenUnie, een onderzoek gestart onder de detailhandel ondernemers in Doetinchem naar de mogelijke uitbreiding van het aantal koopzondagen. De komende tijd wordt getracht iedere winkel te bezoeken met een korte enquête.

Initiatiefnemer Hans Boerwinkel: "Binnen de SP hanteren we de regel ´zonder onderzoek geen recht van spreken´. We willen uit de eerste hand weten wat de ondernemers vinden van de verruiming in de openingstijden. De ondernemers die we tot nu toe gesproken hebben werken graag mee aan het onderzoek."

Het persbericht zoals door de fracties verzonden:

PERSBERICHT 05-10-2013 Doetinchem

De fracties van SP en SGP-ChristenUnie zijn gestart met een enquête waarin de mening wordt gevraagd van winkeliers/ondernemers én personeel van supermarkten en winkels over -opnieuw- verdere verruiming van de zondags openstelling.
In deze enquête wordt aan ondernemers en winkeliers 11, en aan het personeel 5 vragen gesteld.
Deze groot opgezette enquête is door beide fracties ingezet, om een duidelijk beeld te krijgen van wat winkeliers/ondernemers en personeel werkelijk willen.
De analyse van de enquête zal worden verwerkt en in de raadsvergadering van oktober worden ingebracht.
De fracties zijn van mening dat er een te éénzijdig beeld wordt neergezet in het raadsvoorstel.

Na een discussie in de raad is er een toezegging door het college gedaan, dat bij een nieuw raadsbesluit ondernemers, winkeliers en personeel uitvoerig betrokken zullen worden bij het opnieuw vaststellen van de zondags openstelling van winkels en supermarkten.
Hierover zijn de afgelopen maanden vanuit het college een tweetal vergaderingen geweest, die door een beperkt aantal ondernemers is bezocht.
SP en SGP-ChristenUnie willen vooral een reëel beeld proberen te krijgen van wat er leeft.
Vooral ook de kleine ondernemers en het personeel zullen zo meer betrokken worden.
De enquête zal in de beeldvormende raad van oktober worden aangeboden aan college en raad, zodat deze ook meegenomen kan worden in de besprekingen en besluitvorming.
Beide fracties vinden dat er op dit moment een veel te eenzijdig raadsvoorstel is voorbereid.
Net als in 2010 is ook nu niet actief op zoek gegaan naar wat winkeliers en personeel werkelijk willen.

SP en SGP-ChristenUnie willen met een goede onderbouwing en met Doetinchemse cijfers het debat met de raad aangaan. Beide fracties zijn dan ook bezig om alle supermarkten en zoveel mogelijk winkels in de gemeente Doetinchem persoonlijk te benaderen.
In 2010 heeft de SGP-ChristenUnie een korte enquête gehouden onder de supermarkten over openstelling van supermarkten op zondag. Het college was toen niet bereid om dit zelf te doen.
De uitslag van de enquête (in 2010) -8 van de 18 tegen openstelling op zondag- deed toen de stemmen staken, pas na een tweede stemming enkele weken later werd, met de kleinst mogelijke meerderheid, de nu geldende openstelling alsnog vastgesteld.
Nu wordt opnieuw, zonder een daadwerkelijk onderzoek, en dus geen volledige onderbouwing een voorstel gelanceerd, waarbij direct betrokkenen veelal geen inbreng hebben gehad.
SP (2 zetels) en SGP-ChristenUnie (1 zetel) willen deze gegevens op tafel hebben.
De enquête wordt uitgevoerd door mensen vanuit beide besturen, fracties en hun achterban.