Boos op de politiek

23 december 2013

Boos op de politiek

Zaterdag 21 december 2013 stonden we met een flink aantal kandidaat raadsleden en andere actieve SP leden op het Simonsplein met de SoePexpres. Onder het genot van een kopje warme tomatensoep hebben we de bezoekers van de binnenstad gevraagd wat zij graag veranderd willen zien in Doetinchem. De verschillende ideeën  zijn op een papieren tomaat geschreven en in een kerstboom gehangen. De beste ideeën worden er binnenkort uit geselecteerd en het beste idee krijgt een mooie warme SP sweater.

In de gesprekken die we gevoerd hebben vielen een paar dingen erg op. Zo waren er nogal wat mensen die zwaar teleurgesteld zijn in de politiek in het algemeen en in de huidige regering in het bijzonder. Hans Boerwinkel: “Eén man was echt ronduit boos op de politiek. Hij was minutenlang aan het foeteren en pas nadat ik hem ervan overtuigd had dat niets doen geen optie is kalmeerde hij wat. Niet dat hij nu ineens SP zal gaan stemmen, maar heel misschien gáát hij weer stemmen. En dat is al winst. Want een lage opkomst is slecht voor de democratie. We moeten juist nu samen vechten voor een sociale samenleving. Voor 100% sociaal!”

Naomi Wartenberg van Rood sprak verschillende jongeren: “het lijkt er op dat steeds meer jongeren zich helemaal niet meer voor politiek interesseren. Of het nou komt omdat ze er niks van weten of dat ze er niks van willen weten is onduidelijk. De jongeren die wel een mening hebben geven aan dat ze zorgen maken over onderwijs en studiefinanciering”.

Er waren ook verschillende vragen en klachten over de WMO, over eigen bijdragen voor een scootmobiel die met terugwerkende kracht betaald moest worden; of over het schoolvervoer naar speciaal onderwijs, waarbij een kind (met autisme) nu alweer de 4e chauffeur had dit schooljaar.

Leuk was dat een man die direct aangaf VVD te stemmen toch even bleef staan en toen hij hoorde dat Michaël van Straalen, voorzitter van MKB Nederland in november had gezegd dat de SP is de enige partij die écht MKB-minded is, de BASTA krant mee naar huis nam om eens goed door te lezen.

De speciale BASTA ZO krant is uitgedeeld. In deze krant kun je o.a. lezen wat er allemaal zonder voldoende geld en expertise door het kabinet bij de gemeente over de schutting gekieperd wordt, zoals verzorging, jeugdzorg, bijstand, sociale werkplaatsen en huishoudelijke verzorging. Daarnaast leggen we uit waarom de SP dit najaar niet meedeed met de deal met het kabinet, maar je vind er nog veel meer informatie in. Heb je de krant niet gehad, mail dan naar doetinchem@sp.nl en je krijgt ‘m zo snel mogelijk in de bus.