Kerstwensen en goede voornemens...

3 januari 2014

Kerstwensen en goede voornemens...

Op 21 december stond de SP, met soepexpress en kerstwensboom, op het Simonsplein in Doetinchem.

Tussen de kerstinkopen door, gingen nog heel wat mensen met ons in gesprek. De ene haalde een lekker bakkie soep en de ander liet een 'politieke kerstwens' in onze kerstboom achter. Wij zijn erg blij met deze inbreng, herkennen ons in de genoemde punten en nemen onze eigen goede voornemens hier uit mee.

De rode draad uit de wensen kwam helaas ook aardig overeen met de boom waarin ze hingen; ontworteld of het gevoel dat er aan de basis is / wordt gezaagd.

Mensen hopen hun banen te behouden en willen dat er een einde komt aan de onzekerheid.

Wat we bij Sensire hebben gezien, speelt uiteraard niet alleen daar en ook zal de afloop niet overal hetzelfde zijn. En dan? Werk doen met behoud van uitkering? Waar werk te doen is, hoort er, naar onze mening, een fatsoenlijk salaris tegenover te staan.

Ook de huurwoningen moeten betaalbaar blijven, want laten we niet vergeten dat we het vooral hebben over de 'sociale' woningbouw. Een groot deel van de mensen is niet in staat om in de vrije sector te gaan huren of, laat staan, een hypotheek te krijgen om een huis te kopen. Zij zijn aangewezen op deze huurwoningen en zien de lasten, in korte tijd, hoog oplopen.

Criminaliteit, Doetinchemmers ervaren het zelf, lezen er ook steeds meer over in de krant en voelen zich onveiliger.

Maar uit alle 'kerstwensen' hebben wij een nr. 1 gehaald. Wat ons betreft de unanieme winnaar. Een wens, 100% sociaal: nr. 51 > "Ik wens dat ieder kind naar school kan gaan. Met name kinderen in speciaal onderwijs". Onderwijs is de basis en onderwijs is een recht. Meedoen is belangrijk voor ieder kind, en soms is daar maatwerk voor nodig. Naar school kunnen, heeft ook met praktische zaken, zoals vervoer, te maken. Zeker bij speciaal onderwijs behoeft dit aandacht, want hiervoor moeten de kinderen vaak verder weg.

In de nabije toekomst gaan we naar het systeem van passend onderwijs; laten we er samen voor zorgen dat het onderwijs straks ook daadwerkelijk past.

Ben jij de inzender van nr. 51? Stuur dan een mailtje met je contactgegevens naar s.dolleman@tomaatnet.nl Dan zorgen wij er voor dat jij er deze winter wat warmer bij zit!