Vertrek Robert Ooms en daaruit voortkomende wisseling in het bestuur van SP Doetinchem.

29 januari 2014

Robert Ooms heeft 22 januari 2014 besloten om onze SP fractie te verlaten. Hij heeft ondanks de standaard SP afspraken hierover zijn zetel in de SP raadsfractie niet beschikbaar gesteld. Het vertrek van Robert betekent een extra belasting voor zittend SP gemeenteraadslid Suzan ter Heijne. Om die reden is Harry Bosman door het bestuur gevraagd als zgn. raadsopvolger in de fractie mee te gaan draaien. De combinatie van het voorzitterschap en de rol van raadsopvolger is voor Harry Bosman slecht te combineren. Daarop heeft hij besloten zijn taak als voorzitter over te dragen aan de oud-voorzitter en Statenlid Peter de Vos.

Robert Ooms is in 2010 voor de SP in de gemeenteraad gekomen. In de loop van 2011 heeft hij zich bij het afdelingsbestuur gemeld met het bericht dat hij financiële problemen had en zijn raadvergoeding niet langer kon afdragen. Hij is toen door de afdeling verwezen naar landelijke SP voor een financiële oplossing op maat. Vanaf dat moment heeft Robert zijn raadsvergoeding niet meer aan de partij afgedragen. Een van de voorwaarden voor het verkrijgen van een maatwerkoplossing is het geven van informatie over je financiële situatie. Ook als er wat verandert, moet je dat doorgeven. Deze voorwaarden kende Robert.

In de aanloop naar de gemeenteraadsverkiezingen (GRV) op 19 maart 2014, is Robert er diverse keren op gewezen dat hij landelijk nog de vereiste inzage in zijn situatie moest verschaffen. Helaas zonder resultaat. Uiteindelijk heeft het bestuur zelf contact opgenomen met de landelijke SP. Toen bleek dat Robert tot op het laatst toe in gebreke was gebleven en de gevraagde stukken niet kon of wilde aanleveren, hebben we hem alsnog van de lijst gehaald en de kandidatenlijst aangepast.