Beantwoording door wethouder Telder n.a.v. vragen over huishoudelijke hulp

14 juli 2014

Beantwoording door wethouder Telder n.a.v. vragen over huishoudelijke hulp

De fractie van de SP heeft schriftelijjke vragen gesteld over het niet verlengen van het contract voor huishoudelijke hulp.
Onze vragen en de antwoorden van wethouder Telder (D66) kun je hieronder lezen:

1. Wat is de reden dat de gemeente Doetinchem het contract voor 2015 voor huishoudelijke hulp niet verlengt?
We hadden voor 1 jaar ingekocht met de mogelijkheid tot 1 jaar verlenging. Dit hebben we toen besloten omdat we er vanaf 2015 veel nieuwe taken bij krijgen en daar minder geld voor krijgen.
Doetinchem wil graag het geheel aan ondersteuning voor de Wmo 2015 op elkaar afstemmen en tegelijk inkopen en zo voor langere tijd nieuwe afspraken maken met aanbieders van hulp bij het huishouden en begeleiding. Zo willen we meer zekerheid bieden aan organisaties, medewerkers en cliënten en vernieuwing mogelijk maken.

2. Waarom heeft het college er niet voor gekozen om het contract nu te verlengen en vervolgens de tijd te nemen om ruim voor de zomer van 2015 met een concreet plan te komen voor de invulling voor 2016 en daarna?
 Met DDK3 en de uitwerking die nu plaatsvindt in de uitvoeringsplannen, verordening en inkoopdocumenten zijn we al zo ver dat die invulling concreet is. Dit is een verandering die we al een aantal jaar geleden hebben zien aakomen en daar zijn we op voorbereid. Ook vanuit de markt krijgen we de bevestiging dat men graag voor langere termijn afspraken wil maken en wil starten met vernieuwing.

3. Wat bedoelt het college met “geïntegreerde dienstverlening van gemeentelijke ondersteuning aan huis”?
 Alle gemeenten in De Achterhoek hebben dezelfde stip op de horizon: op termijn integrale ondersteuning aan huis bieden. Dit betekent dat we alle vormen van ondersteuning die onze inwoners thuis krijgen op elkaar af willen stemmen in het kader van 1 plan 1 huishouden en 1 regisseur. Dit geldt bijvoorbeeld voor individuele begeleiding, hulp bij het huishouden en op termijn mogelijk ook ondersteuning voor jeugd aan huis (persoonlijke verzorging < 18, begeleiding < 18 maar ook opvoedondersteuning en dergelijke). Alleen Doetinchem is hier al verder mee dan enkele andere gemeenten. Gezamenlijk hebben we gezegd dat we het prima vinden als een of meerdere gemeenten verder zijn. Dat is prima is en anderen kunnen daarvan leren.

4. Wat verstaat het college onder huishoudelijke hulp “oude stijl”?
HH oude stijl betekent de aanpak houden zoals die is. Zoals het in DDK3 is verwoord:“…Op dit moment bestaat dat uit 2 onderdelen: schoonmaken (HH1) en schoonmaken plus ondersteuning bij de regie op het huishouden (HH2).”

5. Wat verstaat het college onder huishoudelijke hulp na “oude stijl”?
In DDK3 is dit als volgt verwoord: “…Vanaf 2015 vervallen deze termen (HH1 en HH2) en maakt hulp bij het huishouden onderdeel uit van ondersteuning thuis (ondersteuning op het gebied van hygiëne, lijf en huis rondom).”

Toelichting van de wethouder:
- Korting: Op het budget van hulp bij het huishouden wordt vanaf 2015 40% gekort. Wij kiezen voor een “zachte landing” van de hulp bij het huishouden. Dat houdt in dat hulp bij het huishouden blijft bestaan voor mensen die het echt zelf niet meer kunnen (regelen). We zorgen er dus voor dat er een vangnet is voor die inwoners, die om fysieke, sociale en/of financiële redenen een beroep op de gemeente moeten doen voor huishoudelijke hulp.
- Ondersteuning: Bij de hulp in het huishouden die de gemeente kan bieden gaat het om 1. hygiëne en 2. ondersteuning bij zware taken. Binnen deze randvoorwaarden heeft de cliënt alle vrijheid om samen met de hulp te bepalen wat er op dat moment nodig is. (Onder „zware taken‟ valt bijv. wel stofzuigen maar bijv. niet brood smeren Hiervoor blijft de cliënt zelf verantwoordelijk).
- Nieuwe cliënten: zij doorlopen straks automatisch de procedure die bepaalt of en zo ja voor welke ondersteuning zij precies in aanmerking komen.
- Bestaande cliënten: we gaan komend jaar (2015) ook bestaande situaties opnieuw beoordelen. Omdat de korting zo fors is (zowel voor hulp bij het huishouden als begeleiding vanuit de AWBZ), willen we namelijk zorgvuldig zijn; zorgvuldig in de zorg voor onze bestaande cliënten, maar tegelijk ook zorgvuldig in het voorkomen van grote verschillen tussen bestaande en nieuwe cliënten. Bovendien willen we alle situaties in een keer integraal en duurzaam aanpakken voor een langere termijn. We realiseren ons dat dit voor bestaande cliënten een onrustige situatie met zich mee kan brengen, want het kan zijn dat hierdoor in 2015 nieuwe „koppeltjes‟ ontstaan tussen hulp en cliënt. Maar door het in 1 keer goed aan te pakken, is het de bedoeling dat deze nieuwe „koppeltjes‟ dan ook toekomstbestendig zijn. Het opnieuw beoordelen van de bestaande situaties gebeurt per wijk.

De SP heeft een andere visie. Het zal volgens in lang niet alle gevallen mogelijk of nodig zijn om meer dan huishoudelijke hulp alleen te bieden. Ook denken wij dat een combinatie van huishoudelijke hulp met andere taken alleen maar duurder wordt. Komende donderdag zal de SP hier verder op in gaan.