Stop werken zonder loon bij Stichting Sent!

28 december 2015

Stop werken zonder loon bij Stichting Sent!

Foto: SP

Woensdag 23 december bracht Hans Boerwinkel (fractievoorzitter SP Doetinchem) samen met Patrick Ott (fractievoorzitter SP Doesburg) en Frans van den Krul (FNV) een bezoek aan Stichting Sent naar aanleiding van uiteenlopende verhalen over hoe bijstandsgerechtigden daar verplicht moeten werken.

De werkers moeten daar o.a. een huishoudelijk reglement ondertekenen waarin een artikel staat dat ze niet over het bedrijf of de leidingegevenden mogen praten. Dat was nodig omdat mensen zich niet aan de regels hielden volgens Bisselink (eigenaar Sent). Dat is niet gek als je gedwongen wordt werk te doen, omdat je anders je uitkering kwijt raakt. Of je nou gedwongen wordt of er zelf voor kiest om aan het werk te gaan, werk dient te lonen.

Werken zonder loon kost banen, leidt ertoe dat steeds meer mensen ver onder het minimumloon moeten werken zonder dat ze pensioen opbouwen en creëert oneerlijke concurrentie. Dit is een kwalijke ontwikkeling die het principe van eerlijk loon voor eerlijk werk ondermijnt. Repressie en gratis laten werken is niet het recept voor bestrijding van werkloosheid. De menselijke maat en investeren in echte banen zijn de juiste medicijnen.

Bisselink (eigenaar Sent) vertelde dat hij al meer dan 2 ton verloren had en leek daarmee recht te praten dat hij gratis werknemers gebruikt in zijn verdienmodel. Hij zei ook geen filantroop te zijn, waarmee hij dus aangeeft dat hij gedacht had winst te maken op deze manier. Hij gaf aan dat het voortbestaan van Sent in gevaar is. Als Sent niet zelf stopt moeten gemeenten hiermee stoppen.

Middels onderstaande link kun je zien hoe het in de krant stond: