U gaat toch ook stemmen 6 april?

27 maart 2016

U gaat toch ook stemmen 6 april?

Foto: SP

De straat op gaan om campagne te voeren is niet altijd even makkelijk. Soms lopen mensen met een boog om je heen, krijg je een snauw, word je genegeerd of ontstaat er een heftige discussie.

"Ik stem niet op de SP" krijg ik te horen. Dat hoeft ook niet mevrouw, want het gaan over het associatieverdrag met  Oekraïne. U kunt voor stemmen, tegenstemmen of blanco stemmen. "Oh, waar gaat dat dan over?"
Op dat moment ontstaat het gesprek, de andere kant van campagne voeren! De leuke kant van campagne voeren en de reden waarom we er staan!

Foto: SP

Het is belangrijk om de mensen te informeren, want het associatieverdrag is niet zo maar iets. Het gaat over meer dan handel alleen, over wel of niet je steun geven aan corruptie, de relatie met Rusland onder spanning zetten etc. En tegelijkertijd is het voor veel mensen een ver van hun bed show. Het is dan ook fijn om terug te krijgen dat mensen het waarderen dat ze geïnformeerd worden, hun eigen vragen kunnen stellen en niet alleen maar af te hoeven gaan op de media. Want over de media wordt men toch steeds kritischer merken wij, en terecht!

Foto: SP

Om onze dag weer helemaal goed te maken, concluderen we dat de meeste mensen die wij gesproken hebben "tegen" gaan stemmen. De politieke kleur die zij doorgaans aanhangen maakte hierbij geen verschil.
Wij kunnen mensen informeren, antwoorden geven op hun vragen, mensen stimuleren om te gaan stemmen, maar wij zeggen ook: informeer vooral jezelf en stel vragen! Waarom is dit verdrag eigenlijk nodig? Wat maakt dat een handelsverdrag met Marokko maar ongeveer 60 pagina's dik is en we hier een verdrag hebben liggen van zo'n 300 pagina's? Is handel met Oekraïne niet mogelijk zonder dit verdrag? En waarom wordt er gesproken over militaire samenwerking? Zo maar een aantal vragen die je jezelf kunt stellen.

Wil je meer weten of het associatieverdrag? Kijk dan op www.6aprilnee.nl