SP voert opnieuw actie voor DubbelSPoor

15 juni 2016

SP voert opnieuw actie voor DubbelSPoor

Foto: Peter de Vos

Woensdagochtend 15 Juni hebben SP Gelderland, SP Oude IJsselstreek en SP Doetinchem samen actie- gevoerd bij het treinstation in Doetinchem. Het doel van de actie was om het vuurtje onder het dubbelspoor warm te houden.

De SP heeft in 2011 intensief actiegevoerd voor dubbelspoor in de Achterhoek. Er zijn toen ruim 5200 handtekeningen opgehaald en aangeboden aan de commissaris van de Koning van Gelderland. De lobby en de SP-actie heeft effect gehad. In het collegeakkoord “Ruime voor Gelderland” staat dat gedeputeerde staten zich zullen inzetten voor dubbelspoor in de Achterhoek tot aan Doetinchem. Helaas heeft gedeputeerde Bieze niet het budget –ongeveer 80 miljoen- om dit uit te voeren. Zij had haar hoop gevestigd op financiering door het Rijk. Oktober 2015 bleek dat staatsecretaris Mansveld tot 2028 geen grote investeringen in het regionale spoor zal doen. Binnen een half jaar na aantreden gaf Bieze toe dat de provincie met miljarden op de bank, geen geld overheeft voor een

flinke verbetering van een van de drukste regionale spoorlijnen. Dagelijks maken meer dan 15000 mensen gebruik van deze lijn.

Het is niet zo dat de ontwikkeling van de spoorlijn Arnhem – Winterswijk stilstaat. Zomer 2015 is er een wisselstrook bij Wehl aangelegd en op dit moment wordt er gewerkt aan 4 kilometer spoorverdubbeling tussen Zevenaar en Didam. Maar dat zijn druppels op een gloeiende plaat.

De Statenfractie van de SP heeft voor de begrotingsbehandeling van januari 2016 gepleit voor 80 miljoen euro voor het dubbelspoor. Het college heeft aangegeven dat zij 2016 willen gebruiken voor inventarisatie van wat men nu wil met de spoorlijn in de Achterhoek. Het college wil onderzoek doen naar de kosten. Maar die zijn bekend, tussen de 80 en 120 miljoen voor verdubbeling tussen Didam en Doetinchem.

Tijdens de de actie blijken de mensen zeer bereid hun handtekening te zetten op de “puzzeltrein” Dit is een grote trein van foam-bord. Die bestaat uit puzzelstukken. Men ziet het belang van dubbelspoor in en veel mensen zetten spontaan hun handtekening. De reizigers zijn blij dat er een partij is daadwerkelijk actie onderneemt om dubbelspoor te realiseren.

U kunt onze actie ondersteunen door de Facebook paginaDubbelspoorNU te liken.