Suzan Ter Heijne neemt afscheid als raadslid en Naomi Wartenberg neemt haar plaats in.

23 september 2016

Foto: SP

In Juli heeft Suzan aangegeven te stoppen als raadslid en haar lidmaatschap op te zeggen. Daarmee moeten we een waardevol lid van onze fractie missen. Suzan is tijdens de vorige raadsperiode tussentijds in een tweemansfractie in de Doetinchemse raad gekomen.Daarvoor was ze al een tijd raadsopvolger. Begin 2014 kwam ze er zelfs helemaal alleen voor te staan.

Al die tijd heeft Suzan zich volledig ingezet voor Doetinchem en haar inwoners.

Bij de campagne voor de laatste raadsverkiezingen was Suzan de ‘running mate’ van Hans Boerwinkel en ook in de raad is Suzan lange tijd de vervanger van Hans geweest. Zo zat Suzan sinds vorige zomer in het presidium.

Suzan heeft een hele duidelijke mening en weet deze ook goed te uiten. Ze is niet het type om "strikjes te plakken".

Een reden dat Suzan stopt is dat ze zich niet meer zo thuis voelt bij de SP. De passie ontbrak.“Voor een SP lid geldt ‘geen fractie zonder actie’ en ik vond het na mijn burnout moeilijk om het actiegedeelte gestalte te geven” zei Suzan in antwoord op vragen vanuit de kerngroep. “De afgelopen jaren heb ik blind mijn gevoel gevolgd en dan kwam ik automatisch op een van de SP standpunten. Nu  merk ik dat ik toch regelmatig een ander standpunt heb en wel zodanig dat ik er met mezelf niet goed uitkom.Dat is niet goed. Niet voor de SP, maar zeker niet voor mezelf”.

Het besluit van Suzan is daarom begrijpelijk en te respecteren. De afdeling en fractie bedanken Suzan voor haar inzet. Het was heel fijn om met haar samen te werken aan een lokale samenleving op basis van onze kernwaarden menselijke waardigheid , gelijkwaardigheid en solidariteit. Mede dankzij haar staan we, waar we nu staan.

Foto: SP

Gelukkig hebben we goede vervanging voor Suzan gevonden. Naomi Wartenberg (hierboven rechts op de foto naast collega nieuw raadslid Gijs Langenkamp en waarnemend burgemeester Annemieke Traag) neemt haar plaats in de raad in. Naomi stond 9e op de kandidatenlijst van de SP. Omdat het bestuur graag wil investeren in jong talent hebben we degenen die op plaats 6, 7 en 8 stonden gevraagd om hun plaats af te staan. Saskia Dolleman, Peter de Vos en Bas Waterham waren hiertoe bereid, hoewel ze met liefde hun verantwoordelijkheid hadden genomen, als we hen niet gevraagd hadden over te slaan voor Naomi. Daarvoor willen we hen dan ook hartelijk danken. De fractie zal de komende tijd bespreken hoe we in de nieuwe samenstelling met de portefeuille verdeling om zullen gaan. Heel veel succes Naomi!