Mondelingen Kamervragen n.a.v. minder stembureau's in Doetinchem

10 december 2016

Mondelingen Kamervragen n.a.v. minder stembureau's in Doetinchem

Doetinchem is, net als verschillende andere gemeenten, van plan minder stemlokalen in te richten tijdens de landelijke verkiezingen op 15 maart.

Fractievoorzitter Hans Boerwinkel heeft hierover vragen aan het college gesteld (zie bijlage). Uit de beantwoording blijkt dat er niet met de inwoners is gesproken over het verminderen van het aantal stembureau's. Vooral de verdwijning van het stembureau aan de Veentjes bij het Web doet de wenkbrouwen fronsen, maar ook de andere stembureau's zijn belangrijk voor mensen die wat moelijker ter been zijn bijvoorbeeld.

Foto: Carlo Stevering

Het is raar dat een partij als het CDA hier geen bezwaar tegen maakt, want zij waren bij vorige verkiezingen de grootste partij in de stembureau's die in Gaanderen en Wehl verdwijnen.

Foto: Hans Boerwinkel

Mede naar aanleiding van de antwoorden op deze vragen heeft SP Tweede Kamerlid Ronald van Raak mondelinge vragen aangemeld voor het vragenuurtje van aanstaande dinsdag. Van Raak: "Ik heb geen idee wat gemeenten ertoe beweegt om minder stembureau's in te richten. Blijkbaar vinden burgemeesters de democratie niet zo belangrijk".