Nationaal ZorgFonds oliebol laat zich goed smaken

29 december 2016

Nationaal ZorgFonds oliebol laat zich goed smaken

Foto: Hans Boerwinkel

Op donderdag 29 december zijn vrijwilligers van het Nationaal ZorgFonds in gesprek gegaan met buurtbewoners van de wijk Noord in Doetinchem. Onder het genot van een oliebol kwamen de verhalen los.

Vrijwilliger Saskia: "mensen moeten weer kiezen of ze overstappen en daar zijn ze helemaal klaar mee! Mensen willen gewoon fatsoenlijke zorg. En daar hoort de fysio en de tandarts standaard bij. Het is ongelooflijk om te horen hoe chronisch zieke mensen tegen januari opzien, omdat ze dan direct hun gehele eigen risico weer kwijt zijn, 385 euro! En vaak kunnen ze dat niet eens betalen."

Foto: Hans Boerwinkel

Het zijn de laatste dagen van het jaar en dat betekent dat veel mensen met keuzestress zitten. Want moet ik nog overstappen naar een andere zorgverzekering en welke moet dat dan zijn? Dat moet afgelopen zijn! Het jaarlijkse overstapcircus en het behouden van klanten kost jaarlijks ongeveer een half miljard! 500.000.000! Geld wat bedoeld is voor zorg, maar nu uitgegeven wordt aan reclames.

Door ook onnodige bureaucratie (1,3 miljard), de woekerwinsten van de farmaceutische industrie (750 miljoen) en de zorgverzekeraars (1 miljard) af te schaffen, besparen we in totaal ruim 3 miljard euro per jaar! En daarmee schaffen we het eigen risico af!

Het is tijd voor een Nationaal ZorgFonds zonder eigen risico, waarbij geld voor zorg weer echt naar zorg gaat!

Deze actie is georganiseerd door SP afdeling Doetinchem.