Bijdrage SP-raadslid Jaco te Hennepe tijdens raadsvergadering 16 februari 2017

Bijdrage SP-raadslid Jaco te Hennepe tijdens raadsvergadering 16 februari 2017

Samenwerking bedrijventerreinen West Achterhoek, 16feb2017
Voorzitter, collega raadsleden,
Voor de zoveelste keer praten we vandaag over de bedrijventerreinen en de bijbehorende samenwerkingsovereenkomst ofwel de SOK. Wat mij betreft ruikt dit dossier onderhand naar muffe sokken… Al vanaf januari 2015 is de SP voor afboeken van A18 Noord en steeds waren er andere partijen die dat geen goed idee vonden, bijvoorbeeld omdat je een broedende wethouder niet moet storen. Maar Paaskuikentjes hoeven we daarvan ook dit jaar niet te verwachten. Misschien helpt het om er eens anders naar te kijken.

Als een terrein als A18 Noord in exploitatie genomen wordt, zoals nu het voorstel is, zoek er dan een koper bij. Want de kwaliteiten van dit binnenstedelijke gebied springen direct in het oog:

• zo is het uitstekend bereikbaar; om maar wat te noemen: een ambu is er zo;
  • de snelweg is dichtbij en toch ver genoeg weg om geen extra kosten te hebben aan de overlast van geluid en fijnstof zoals op de hoek van A18 en Ettenseweg;
  • en er is al openbaar vervoer ofwel het is multimodaal ontsloten: het treinstation is op 600 meter lopen en de bus rijdt nu al tot de voordeur;
  • een potentiële koper kan er een groot kavel verwerven, zeg zo’n 10 hectare, dat past bij zowel zijn huidige als ook zijn toekomstige behoeften;
  • en als het gaat om een natuurlijke inpassing zou je de al aanwezige singels en houtwallen daarvoor als basis kunnen gebruiken;
  • met z’n aansluiting op de groene long tussen Doetinchem en Wehl kun je spreken van een groene helende omgeving, in ziekenhuistermen ook wel een healing environment genoemd;
  • en last-but-not-least over de milieuzonering: de afstanden tot hoogspanning en industrie zijn met enkele honderden meters voldoende groot.

Dit overzicht is mede ontleend aan de Ladder voor Duurzame Verstedelijking en het Programma van Eisen voor de nieuwbouw van het Slingeland ziekenhuis. Wat de SP betreft is A18 Noord voor die nieuwbouw de aangewezen plek!