Slingeland naar A18 bedrijvenpark?

26 februari 2017

Slingeland naar A18 bedrijvenpark?

In de discussie rond de plek voor de nieuwbouw van het Doetinchemse Slingeland ziekenhuis krijgen buurtbewoners en ook politieke partijen die zich tegen de locatie aan de Ettenseweg (tegenover de MacDonalds) uitspreken, al gauw het verwijt dat daarmee alleen maar het ziekenhuis wordt dwars gezeten. Maar tussen droom - een ziekenhuis in het groen - en daad staan wetten in de weg… In die wetten is vastgelegd dat bouwen buiten bestaand stedelijk gebied - en dat is het geval aan de Ettenseweg - alleen is toegestaan als er daarbinnen geen geschikte ruimte is.

De suggestie om het ziekenhuis te laten bouwen op het noordelijk deel van A18 Bedrijvenpark, tussen Doetinchem en Wehl, is daarom zo gek nog niet. Al in 2009 is dit gebied bestemd als industrieterrein en daarmee is het volgens de wet binnenstedelijk gebied geworden. Bovendien is het een groene omgeving die aansluit op de groene long tussen Doetinchem en Wehl, de Wehlse Broeklanden. Hoe groen wil je het hebben?

De eisen van het ziekenhuis gaan daarnaast over bereikbaarheid en toekomstbestendigheid. Met de A18 voor de deur - het unieke verkoopargument voor het hele bedrijventerrein - is de bereikbaarheid voor ambulances optimaal. Kijk je naar openbaar vervoer, dan is er een treinstation op 600 meter loopafstand en de bus rijdt er ook al. Het enige wat je nog moet doen is er een halte maken.

Als het gaat om toekomstbestendigheid wordt dat door het ziekenhuis zelf vertaald in voldoende kaveloppervlak om toekomstige wijzigingen en uitbreidingen mogelijk te maken. Het totale verkoopbare oppervlak van A18 Noord is zo'n 20 hectare. Gezien de maximaal 10 hectare die het ziekenhuis wenst, zou je denken dat ze daar redelijk uit de voeten kunnen. Als je dus kijkt naar de wensen van het ziekenhuis en de kwaliteiten van A18 Noord, ligt de conclusie voor de hand dat die prima overeenkomen.

Maar er is nog een maatschappelijk argument: A18 Bedrijvenpark is financieel gezien een molensteen om de nek van Doetinchem en z’n buurgemeenten. Niet helemaal toevallig vormen die buurgemeenten samen met Doetinchem ook nog eens het grootste deel van het verzorgingsgebied van het Slingeland. Als we er dus in slagen om met het ziekenhuis tot overeenstemming te komen om zich op het noordelijke deel van het bedrijventerrein te vestigen, profiteren daarvan zowel het ziekenhuis als Doetinchem met z’n buurgemeenten. En uiteindelijk ook wij, de inwoners!

Jaco te Hennepe, fractielid SP Doetinchem

Foto: SP / Gelderlander