SP Doetinchem steunt acties in basisonderwijs

27 juni 2017

SP Doetinchem steunt acties in basisonderwijs

Foto: SP

Verschillende leden van de Doetinchemse afdeling van de SP waren vanmorgen bij de basisscholen Het Mozaïek en 't Prisma in Doetinchem en Het Timpaan in Wehl om de acties van de juffen en meesters te ondersteunen.

Foto: SP

De juffen en meesters voerden actie, net als op heel veel andere basisscholen in het hele land, omdat Sander Dekker maar niet wil luisteren naar hun noodkreet.

Foto: Roel de Vrught

Leerkrachten werken onder grote druk en met beperkte middelen om kinderen goed en passend onderwijs te kunnen bieden. Het ziekteverzuim is hoog, salarissen zijn laag en het schreeuwend lerarentekort is een logisch gevolg.

Foto: Saskia Dolleman

LIlian Weenk (schoolleider) van 't Prisma: "we voeren actie, omdat we te weinig tijd hebben en omdat ons loon veel te laag is, zeker in verhouding tot het voortgezet onderwijs. Door de hoge werkdruk krijgen veel te veel mensen een burn-out. De vakleerkrachten krijgen heel veel energie, maar raken tegelijkertijd hun fitheid kwijt."

Foto: Saskia Dolleman

Hans Boerwinkel gaf vervolgens een lesje over politiek aan de leerlingen van Unit 3. Hij vertelde waar de acties vandaan komen en wat dat met de politiek te maken heeft. Daarnaast gaf hij een korte uitleg over hoe de Tweede Kamer er uit ziet, wie daar zit en hoe dat in z'n werk gaat. Hans kwam er al snel snel achter dat lesgeven een vak is en dat het nog niet mee valt om de aandacht van kinderen te blijven houden. Saskia Dolleman liet de kinderen vervolgens op interactieve wijze ervaren wat het betekent als je moet kiezen waar je je geld aan uit kunt geven. Een aantal kinderen stonden overigens achter de acties en vonden onderwijs het belangrijkst om geld aan uit te geven, maar een meerderheid vond dat er geld naar de zorg moet.

Foto: SP

Kijk voor meer informatie en beelden op facebook: