Kloppen in Langerak

1 juli 2017

Kloppen in Langerak

Foto: SP

Zaterdag 1 juli gingen in het hele land SP afdelingen de buurt in om met de mensen te praten, en natuurlijk deed de afdeling Doetinchem ook mee. We waren die dag in een kleine gemeenschap die onder onze gemeente valt: Langerak.

In Langerak staat de grote ijzergieterij Vulcanus. Deze zorgde in het verleden voor overlast door stank en roet, maar daar is verbetering in gekomen. Men was nu tevreden.

Sommige mensen vertelden dat ook de crossbaan voor geluidsoverlast kan zorgen, maar dat blijkt ook afhankelijk van hoe de wind waait. Wel kwamen er wat klachten over de maximum snelheid. De Keppelseweg loopt dwars door Langerak, en de auto’s moeten daar van 80 km/u naar 50 km/u. Daar houdt lang niet iedere bestuurder zich aan en ook is er in Langerak niets gedaan om die snelheid te dempen. Er zijn dus geen drempels in de weg geplaatst.

Verder zijn er plannen om in Langerak nieuwe woningen en zorgunits te bouwen. Daar ziet een aantal mensen niet zo veel in want er zijn geen voorzieningen in Langerak; geen winkel, buurthuis of café. Ook is nog onbekend voor welke doelgroep die zorgunits bedoeld zijn. Anderen vinden het juist positief: wellicht zorgen meer bewoners voor de komst van meer voorzieningen. Dit gaan we verder onderzoeken.

Leuk detail is dat oud politiek verslaggeefster Wouke van Scherrenburg hier woont. Als reactie op onze aankondiging had ze een tweet gestuurd naar Ron Meyer die we vandaag beantwoord hebben met een kaartje in de bus. Dat kon ze wel waarderen.

De SP gaat door met dit soort acties. Sluit je de volgende keer aan!