Pinautomaat op de bongerd komt terug!

21 december 2017

Pinautomaat op de bongerd komt terug!

Foto: marleen

De burgemeester van Doetinchem heeft tijdens de raadsvergadering van 21 december 2018 gezegd dat de pinautomaat op de Bongerd in de wijk De Huet zo snel mogelijk terug komt. Dit n.a.v. vragen van fractievoorzitter Hand Boerwinkel van de SP in het vragenhalfuur.

Na de plofkraak op woensdag 16 augustus 2017 is er, buiten de winkels om, geen mogelijkheid meer om te pinnen in wijk de Huet. SP Doetinchem hoorde geluiden van bewoners die hier niet blij mee waren en dat de afstand tot de eerstvolgende pinautomaat ver is, vooral voor mensen die slecht ter been zijn of geen auto hebben. Op zaterdag 28 oktober zijn we dan ook de wijk in gegaan om te toetsen of dit probleem breder gedragen werd. De reacties spraken voor zich want binnen anderhalf uur hebben we ruim 100 steunbetuigingen opgehaald.

Veel mensen vinden het belangrijk dat er weer gepind kan worden, dat men belang hecht aan contant geld, bijvoorbeeld om te budgetteren. Ook het niet om kunnen gaan met een pinautomaat in de winkel word genoemd. Voor ouderen is het soms lastig een pinbetaling te doen en zij voelen zich dan bezwaard dat de mensen achter hen langer moeten wachten. Het omgaan met een snel veranderende wereld kan lastig zijn en ook uit overtuiging heeft men soms liever contanten in huis.

Verder worden er nog andere redenen genoemd om contant geld te hebben, zoals privacy. De bank hoeft niet al je uitgaven in te kunnen zien en als je van een lange dag werken thuis komt of onverwachte eters hebt, is het soms heel makkelijk om even een keer niet te koken en een pizza of chinees te bestellen. Veel bezorgdiensten hebben nog geen mogelijkheid om met de pinpas te betalen en dan is contant geld wel zo handig.

Foto: Marleen

Mensen spraken ook over de veiligheid. De plofkraak heeft indruk gemaakt en men heeft het nog over de impact die het bijvoorbeeld heeft gehad op de dieren en de dierenwinkel. Maar men ziet een zuil in een winkel ook niet als de oplossing. Die is vaak leeg of het geld wat er nog in zit is te groot en daarnaast neemt je de risico's er ook niet mee weg. Het zou namelijk niet de eerste keer zijn dat een pui uit een winkel gereden word. Het is dus eerder een kwestie van goed kijken waar je de automaat exact plaatst.

Kortom genoeg redenen waarom een pinautomaat wenselijk is in wijk de Huet. Alleen kunnen pinnen in de winkel is onvoldoende en zeker in een wijk met 3875 huishoudens.

Laten we ons op de kop zitten door een stel criminelen die de boel verpesten? Als het aan de SP ligt in ieder geval niet. Ook de Rabobank zelf wil een pinautomaat terug plaatsen, blijkt bij navraag.  Zij zitten echter te wachten op toestemming van de gemeente en dus, in tegenstelling tot wat een enkele raads-roeptoeter beweerd, gaat de gemeente hier dus wel degelijk over.

Al met al voldoende reden dus om hier vragen over te stellen en gelukkig ook genoeg reden voor het college om zo snel mogelijk weer een pinautomaat terug te krijgen op de Bongerd.