Buizen in Doetinchem, deel 2

4 februari 2018

Buizen in Doetinchem, deel 2

Foto: Marleen

Zaterdag waren weer een aantal SP’ers op straat en langs de deur om te polsen wat de inwoners van onze speerpunten vinden en daarover met hen in gesprek te gaan. Dit keer waren we bij de Coop en omgeving in de Huet.

Foto: Marleen

Ondanks het koude weer hebben we veel, voornamelijk positieve, reacties op onze plannen gekregen. Op enig moment stonden er niet alleen rijen voor de kassa’s in de supermarkt maar ook voor ons speerpuntenbord om met munten aan te kunnen geven waar het geld in Doetinchem aan uitgegeven moet worden. De thuiszorg blijkt opnieuw door de meeste mensen erg belangrijk te worden gevonden.

Nummer 3 op onze kandidatenlijst, het huidige raadslid Naomi Wartenberg houdt zich met de zorg bezig in de raad. Gesprekken die zij voerde leveren ook altijd weer persoonlijke verhalen op. Onder andere van een man die al verschillende keren via de rechter zijn zorg had moeten afdwingen. Schandalig dat dit nodig is. Want laten we eerlijk zijn, als een rechter een inwoner gelijk geeft dan wordt dus niet de benodigde zorg gegeven door de gemeente.

Daarnaast werd gezegd dat de tijd die een cliënt krijgt te krap is, zeker als je bedenkt dat deze vorm van zorg ook een sociale functie heeft. Even een kop koffie drinken en een praatje maken is ontzettend belangrijk. Vooral voor ouderen die toch al vaak in een sociaal isolement zitten. Opvallend was dat ook jongeren aangaven dat ze het belangrijk vinden dat er goede en voldoende thuiszorg moet zijn. Kortom handen af van onze thuiszorg!

Betaalbare en goede sociale huurwoningen, eenvoudig en goedkoop parkeren in het centrum, vrij reizen voor 65-plussers en mindervaliden in de daluren, goede thuiszorg en een eerlijker verdeling van de gemeentelijke lasten, dat zijn de thema’s waar de inwoners van Doetinchem hun ‘geld’ aan uit konden geven vandaag.

Verder kwam het parkeren in het centrum nog ter sprake. Een man had het er over dat het makkelijker was om zijn aankopen via internet te doen. Ondanks dat internet wel minder gezellig was. "Als we willen dat de mensen naar onze lokale ondernemers blijven komen dan moeten parkeerkosten toch eigenlijk niet hoger zijn dan verzendkosten".

Het is goed om te horen dat onze ideeën goed aansluiten bij wat de inwoners van Doetinchem graag willen. Strijden voor verandering. Voor jezelf. Voor elkaar. Voor Doetinchem.