SP lanceert plan voor Kindertandarts

24 februari 2018

SP lanceert plan voor Kindertandarts

Foto: SP

Er zijn in Doetinchem grote verschillen per wijk als het gaat om hoeveel kinderen nooit naar een tandarts gaan. Gemiddeld blijkt bijna een vijfde (17,6%) van de kinderen nooit naar de tandarts te gaan, maar in bijvoorbeeld Overstegen is dat ruim meer dan een kwart (27,2%)! Vaak komt dit doordat de ouders de tandarts zelf mijden, voornamelijk vanwege de kosten. Daardoor zien ook hun kinderen de tandarts niet.

Hans Boerwinkel: "Het is bekend dat als een gebit in de jeugd goed wordt onderhouden dat dan tandbederf (caries) later veel minder optreedt. Ook worden andere ernstige gezondheidsklachten dan voorkomen. Preventie in de eerste 25 jaar van je leven is dus erg belangrijk. Daarom dient de gemeente te stimuleren dat kinderen naar de tandarts gaan. Voorkomen moet worden dat je aan het gebit van kinderen kunt zien of hun ouders arm of rijk zijn."

De SP wil samen met alle betrokken partijen een plan tot stand brengen om te zorgen dat het aantal kinderen dat naar de tandarts gaat meer dan 90% wordt. Dit kan bijvoorbeeld door met een tandartsbus naar de scholen toe te gaan, waar de kinderen halfjaarlijks een controle van hun gebit kunnen krijgen en waar we de ouders betrekken bij het gezond houden van het gebit van hun kinderen.

Verschillende tandartsen en organisaties zijn enthousiast en willen graag meedenken en meewerken. Het mooie is ook dat dit weinig extra kost, want kinderen tot 18 jaar worden namelijk al vergoed door verzekeraars.

De tandartsen en mondhygiënisten van nu zijn niet de bekkenbeul van vroeger en hebben veel meer zorg en empathie voor het kind en bovendien veel meer kwaliteit. Wij spreken daarom over een kindertandarts en niet over de schooltandarts!

#vooronzekinderen