“zo preventief mogelijk”, Mondzorg voor kinderen dankzij SP plan op de agenda

4 maart 2018

“zo preventief mogelijk”, Mondzorg voor kinderen dankzij SP plan op de agenda

Foto: renatalferro / pixabay
Geef het plan een naam; de Kindertandarts, de mondzorgbus of zoals vroeger de schooltandarts. Feit is dat in sommige wijken een kwart van de kinderen niet naar de tandarts gaat, ondanks dat zij tot 18 jaar zijn verzekerd. In deze gezinnen is mondzorg alleen ook vaak niet het probleem. Mogelijk spelen er financiële problemen, angst of misschien wel schaamte. Het is dus niet het enige waar we als gemeente mee aan de slag moeten, maar wel een heel belangrijk signaal. En juist die signalen moeten we oppakken willen we zo preventief mogelijk werken.

Ouders weten wel dat ze verantwoordelijk zijn voor de zorg van hun kinderen, maar ze daar alleen vingerwijzend op aanspreken gaat het probleem niet verhelpen en dan is het voor een hele grote groep kinderen ook al te laat als het om mondzorg gaat, wat op langere termijn nog veel meer zorg, en dus ook kosten met zich meebrengt. Wat de SP wil is het doorbreken van een probleem dat vaak over gaat van generatie op generatie.
En met ons denken ook, de wethouder, meerdere andere politieke partijen,  inwoners, maar vooral ook tandartsen en mondhygiënistes dat dit een probleem is dat aangepakt moet worden.

We hebben al meerdere reacties ontvangen  en inmiddels met diverse professionals gesproken. De komende tijd praten we verder met hen om het plan verder te ontwikkelen. Samen heeft het de meeste kans van slagen. Een plan van een bus was dan ook nooit in beton gegoten. Soms moet je gewoon een signaal / plan de wereld in helpen om een onderwerp op de agenda te krijgen. En we kunnen wel stellen dat het daar nu ook staat!

Dit zijn alvast goede stappen om te zetten totdat we in Nederland een Nationaal ZorgFonds hebben, waar de tandarts voor iedereen, dus ook de ouders, in het basispakket zit.

#voorjezelf #voorelkaar #vooronzekinderen
Stem ook daarom op 21 maart SP Doetinchem.