SP hekelt democratisch gehalte Achterhoek Raad en Achterhoek Board

3 september 2018

SP hekelt democratisch gehalte Achterhoek Raad en Achterhoek Board

Foto: Freepik / <a href="https://nl.freepik.com/vrije-foto-vectoren/mockup">Mockup vectoren designed by Vectorpocket - Freepik.com</a>

De SP heeft vandaag tegen gestemd bij de installatie van de Achterhoek Board.

Hans Boerwinkel (fractievoorzitter SP Doetinchem): “Het democratisch gehalte van de Achterhoek Raad en Achterhoek Board is ver te zoeken. De Achterhoek Raad bestaat uit één afgevaardigde per raadsfractie van de deelnemende gemeenten. Er zit dus geen enkele relatie tussen het aantal stemmen dat op een partij wordt uitgebracht in de Achterhoek en de samenstelling van de Acherhoek Raad."

De Achterhoek Board is al helemaal niet democratisch. Deze bestaat uit 11 mensen uit de Achterhoekse elite, waaronder burgemeesters, wethouders, vertegenwoordigers van VNO-NCW, onderwijs en woningbouwcorporaties. De gewone Achterhoeker is de grote afwezige en heeft hier niets over te zeggen. Tot overmaat van ramp werd de Achterhoek Raad overdonderd door de voorzitter, door op een dusdanige manier te suggereren dat iedereen voor was, dat er geen stemming over de Achterhoek Board plaats vond.

Reden genoeg voor de SP om niet mee te doen aan dit theater.