Meer tunnelvisie dan tunnel

20 december 2019

Meer tunnelvisie dan tunnel

Een stevig debat over de verbreding van de Europaweg kon niet verhinderen dat het plan om deze weg te verbreden vanaf de A18 tot vlak voor de spoorwegovergang donderdag 19 december werd aangenomen in de Doetinchemse raad. Dit ondanks aanhoudende protesten van buurtbewoners die in grote getale op de publieke tribune hadden plaatsgenomen.

De inzet van de SP was niet om dit plan tegen te houden; dat hebben we al vaak geprobeerd en het was wel duidelijk dat de meerderheid van de raad een verbreding wilde. Daarom hebben we geprobeerd om het plan in twee fasen te knippen; eerst het gedeelte tussen A18 en Sicco Mansholtweg verbreden. En pas later, als het hele gedeelte tussen Sicco Mansholtweg en de Keppelseweg, dus inclusief een oplossing voor het kruisen van een toekomstig dubbelspoor, echt mogelijk wordt, dat tweede deel. Dat had de bewoners van De Hoop en Dichteren nog jaren de tijd gegeven om gewoon met de fiets en te voet van de rotonde bij de Auroraweg gebruik te kunnen maken. Intussen zou er dan nagedacht kunnen worden over goede oplossingen, zodat mensen niet minstens een kwartier om moeten lopen; en dat om de automobilist 2 minuten (ochtendspits) sneller over de Europaweg te laten komen.

Maar er was geen enkele beweging bij de coalitie. Het CDA hield star vast aan het plan, net als haar wethouder Steintjes. Fractievoorzitter Hans Boerwinkel: “Meest opvallend was de stem van GroenLinks, die vóór de auto stemde en daarmee tégen de fietser en voetganger. Een duidelijker voorbeeld van een partij die haar idealen verloochent voor het pluche hebben we in Doetinchem lange tijd niet gezien.”

Overigens hebben verschillende partijen in de raad de mond vol over het betrekken van onze inwoners, maar opnieuw bleek dat dat alleen maar geldt als het past in het straatje van deze partijen. Alle reacties, zienswijzen, protesten werden in de wind geslagen. Bewoners voelden zich op geen enkele wijze serieus genomen. Er lijkt bij de voorstanders dan ook meer sprake van een tunnelvisie dan dat er op redelijke termijn kans is op een tunnel.