SP wil geen verruiming van de winkeltijden op zondag!

30 september 2020

SP wil geen verruiming van de winkeltijden op zondag!

Foto: SP

Enkele partijen in Doetinchem hebben de coronacrisis aangegrepen om het aantal koopzondagen te verruimen. Dit terwijl er een groepje raadsleden aan het bekijken of er een noodzaak is voor verdere uitbreiding en welke gevolgen dat heeft. Omdat het voorstel voor verruiming tot het einde van dit jaar is aangenomen heeft de SP fractie zich teruggetrokken uit de raadswerkgroep.

SP raadslid Naomi Wartenberg: "wat een gotspe en wat een wassen neus dat de werkgroep onderzoekt of verruiming aan de orde moet zijn, terwijl corona nu wordt misbruikt om verdere verruiming van de koopzondagen er door te drukken. Er is namelijk geen enkel bewijs dat deze ruimte voor de winkels nodig is. Er is ook geen enkele reden om te veronderstellen dat er tijdens de uren die winkels van maandag tot en met zaterdag open mogen zijn, onvoldoende tijd is om naar die winkels te gaan. En er is helemaal geen breed verzoek vanuit de ondernemers om verruiming."

Ja, er is wel een verzoek natuurlijk, vanuit de OVD, maar dat verzoek is niet vanuit alle ondernemers. Sterker nog, veel kleine ondernemers zitten niet op verruiming te wachten. Dat horen we zelf in gesprekken met kleine ondernemers en dat lazen we onlangs ook in de Gelderlander. Ongeveer de helft van de ondernemers wil geen verruiming. Dat zijn vooral de kleine ondernemers.

De enige zondag die het goed doet is de laatste zondag van de maand. Op de andere zondagen is vaak driekwart van de ondernemers dicht. Het is een troosteloze aanblik van de binnenstad die de aantrekkelijkheid van de stad niet vergroot, maar juist verkleind. Het structureel uitbreiden van het aantal koopzondagen, zorgt er dus voor dat juist dat mooie herkenbare van Doetinchem, de laatste zondag van de maand een vrolijke koopzondag, de nek om gedraaid wordt.

Er wordt gezegd dat de inwoners van Doetinchem verruiming zouden willen. Maar voor de SP is dat niet het belangrijkst. Belangrijker is dat kleine ondernemers ook tijd houden om sociale contacten te kunnen onderhouden met familie en vrienden.