dag voor de uitroeiing van armoede

17 oktober 2020

dag voor de uitroeiing van armoede

Vandaag, 17 oktober, is het de dag voor de uitroeiing van armoede. Deze dag wordt er extra aandacht besteed aan armoede in Nederland en ook in de rest van de wereld. In een beschaafd land hoeft niemand in armoede te leven.

Armoede is geen natuurverschijnsel, maar een politieke keuze. Het is de prijs van vier decennia neoliberaal beleid. Het is een politieke keuze om het minimumloon en de uitkeringen laag te houden waardoor veel kinderen geen kerst kunnen vieren of zonder winterjas rondlopen. Als we dit probleem de wereld uit willen helpen, dan is er dus ook politieke actie nodig.

De coronacrisis heeft het er allemaal niet beter op gemaakt. Veel mensen zijn extra kwetsbaar geworden; geen buffers meer, ZZP'ers die het ineens met minder dan de helft van het oorspronkelijke huishoudinkomen moeten doen, de rijen bij de voedselbanken die aan het groeien zijn, steeds meer banen die verloren gaan. Ook daarbij gaat het om politieke keuzes en mogen we al deze mensen niet in de steek laten.

Dat betekent dat we moeten zorgen voor een leefbaar inkomen waar je van kunt wonen, eten en waarvan je veilig en gezond kunt leven. En dat we moeten zorgen dat mensen zekere banen krijgen in plaats van steeds meer flexcontracten. En dat we mensen die in de schulden zijn gekomen daar zo snel mogelijk uit helpen, in plaats van verder de vernieling in helpen door alle boetes en incassokosten, waar de overheid hard aan mee doet.

Het is hoog tijd voor een nieuwe economie, waarin iedereen zijn eerlijke deel krijgt. Met betaalbare zorg zonder marktwerking, met betaalbare huizen en in schoon en veilig Nederland. En door een einde te maken aan de groeiende tweedeling, op het gebied van inkomen, onderwijs en veiligheid.

Welke plannen de SP heeft voor een nieuwe eerlijke samenleving lees je hier -> Concept-verkiezingsprogramma