Ga stemmen en win een buurtfeest!

4 maart 2022

Ga stemmen en win een buurtfeest!

Foto: HB

In Doetinchem kun je met jouw buurt een prijs winnen door naar de stembus te gaan. De SP zal een buurtfeest organiseren voor de Doetinchemse buurt waar de opkomst tijdens de komende gemeenteraadsverkiezingen het meeste is gestegen.

‘Bij de vorige gemeenteraadsverkiezingen ging slechts de helft van de Doetinchemmers naar de stembus. Maar dit was een gemiddelde opkomst: in delen van de Huet en in Dichteren ging meer dan 75% van de mensen stemmen, terwijl in een wijk als het centrum dit minder dan de helft was en in bepaalde buurten van Schöneveld, Noord en De Hoop ligt dit nog een stuk lager. ‘We willen dat ook deze buurten in onze democratie gezien en gehoord worden,’ zegt SP-lijsttrekker Jasper Knipping.

Dat in sommige buurten tot wel driekwart van de mensen niet gaat stemmen moet de politiek zich aantrekken. Doordat deze buurten zich in de afgelopen jaren door de gemeente niet gehoord en gezien voelden, hebben deze mensen het vertrouwen in de democratie verloren en zijn afgehaakt. ‘Het vertrouwen in de overheid is lager dan ooit. Dat heeft de politiek ook aan zichzelf te danken, door bijvoorbeeld het landelijke toeslagenschandaal.

Maar ook door wat hier in Doetinchem is gebeurd. Kijk naar het afvalbeleid dat vanuit het stadhuis werd doorgeduwd, of het weghalen van de oversteekplaats over de Europaweg tussen De Hoop en Dichteren, waar inspraak van de buurt opzij werd geschoven. Of een tankstation dat er, ondanks alle protesten toch lijkt te komen. Wanneer je mensen negeert, dan is het niet gek dat je hun vertrouwen verliest.’, aldus Knipping.

De buurt met de grootste stijging ten opzichte van de opkomst tijdens de vorige gemeenteraadsverkiezingen wint een buurtfeest dat georganiseerd wordt door SP Doetinchem. ‘Met deze ludieke opkomstcampagne willen we mensen in deze tijd van verdeeldheid verbinden en de democratische betrokkenheid vergroten.’ aldus Knipping. De SP kijkt voor de uitslag alleen naar de opkomstcijfers en niet naar de uitslag van de verkiezingen. ‘Het maakt voor de uitslag dus niet uit op welke partij wordt gestemd, áls er maar wordt gestemd. Hoewel we natuurlijk hopen dat veel inwoners van Doetinchem op de SP zullen stemmen.’