GELDERSE SP-LEDEN STELLEN KANDIDATENLIJST EN VERKIEZINGSPROGRAMMA VAST

14 december 2022

GELDERSE SP-LEDEN STELLEN KANDIDATENLIJST EN VERKIEZINGSPROGRAMMA VAST

Foto: SP

Op zaterdag 10 december was SP Doetinchem aanwezig bij de regioconferentie in Velp waar de afgevaardigden van de Gelderse SP-afdeling de kandidatenlijst en het verkiezingsprogramma hebben vastgesteld voor de Provinciale Statenverkiezingen van 15 maart 2023.

Eric van Kaathoven is gekozen tot lijsttrekker, hij was van 2008 tot 2016 ook SP-fractievoorzitter in de Provinciale Staten van Gelderland. De lijst bestaat verder uit een ervaren club met mensen uit alle hoeken van de provincie, zoals bijvoorbeeld de huidige fractievoorzitter Carla Claassen op nummer 2; het eerste Gelderse SP-Statenlid ooit, Peter Lucassen op 10 en als lijstduwer voormalig Tweede Kamerlid Krista van Velzen.
Ook Doetinchem is goed vertegenwoordigd op de kandidatenlijst, met Marjolein Faber op plek 8, Eef Diepenbroek op plek 26, Cindy Rooijakkers op plek 35 en Hans Boerwinkel op plek 46.

Wij feliciteren alle kandidaten met hun plek op de lijst. Samen met hen gaan we knokken voor een 100% Sociaal Gelderland!
Bekijk hier de volledige kandidatenlijst

VOOR EEN 100 PROCENT SOCIAAL GELDERLAND!

De titel van ons verkiezingsprogramma dat tijdens de regioconferentie door de leden werd vastgesteld. Verschillende afdelingen, waaronder SP Doetinchem hebben wijzigingsvoorstellen ingediend om het verkiezingsprogramma nog beter te maken. Zo werd bijvoorbeeld ons voorstel om in het verkiezingsprogramma op te nemen dat wij het minimumloon naar 16 euro willen (in plaats van 15 euro) door een grote meerderheid aangenomen.

Foto: SP

Eric van Kaathoven: “De verkoop van energiebedrijven  was een grote vergissing. In 2008 liep de Gelderse SP voorop in het verzet tegen de verkoop van NUON. En nu zien we wat de gevolgen van die uitverkoop zijn. Nu het crisis is, beslissen ze in buitenlandse hoofdkantoren wat er gebeurt met onze energierekening. En in plaats van de mensen staan zelfs in deze crisistijd, de miljoenenwinsten voorop. Provinciaal zetten we daarom vol in op een Gelders Energiebedrijf. En landelijk op het nationaliseren van onze energie. En we krijgen daarbij steeds meer steun!”

Wat de SP betreft gaan we onze energie weer in eigen handen nemen, veel meer sociale huurwoningen erbij bouwen en het Gelders openbaar vervoer verbeteren en gratis maken. En neemt de provincie daarbij zelf het heft in handen in plaats van het over te laten aan de markt.

Het verkiezingsprogramma wordt op dit moment aangepast naar aanleiding van de aangenomen wijzigingsvoorstellen en is binnenkort te downloaden op gelderland.sp.nl