SP Doetinchem steunt de stakers in het streekvervoer

20 januari 2023

SP Doetinchem steunt de stakers in het streekvervoer

Foto: SP

Nederland anno 2023: staken voor een normaal inkomen, voor lagere werkdruk en voor meer waardering. Dat is wat marktwerking in het openbaar vervoer, en de verkoop van het algemeen belang heeft opgeleverd.

Op 19 en 20 januari staakten de werknemers in het streekvervoer opnieuw nadat de onderhandelingen over een betere CAO op niets zijn uitgelopen. En ook deze staking krijgt de steun van SP Doetinchem. Wij brachten de stakende werknemers saucijzenbroodjes en gingen met hen in gesprek om hun verhalen te horen en onze solidariteit te betuigen.

Foto: SP

Afdelingsvoorzitter Hans Boerwinkel: “Het is heel goed dat stakers voet bij stuk houden. Het gaat de stakers om een goed salaris, wat zeker in deze tijden van hoge energierekeningen en dure boodschappen ook fors hoger moet. Maar net zo belangrijk is dat de waardering omhoog gaat en de werkdruk omlaag.”

De arbeidsvoorwaarden verslechteren en de inflatiecijfers breken record na record. “We verdienen niet slecht, maar alles is wel veel duurder geworden, dus een verhoging van ons salaris is niet meer dan normaal.”, aldus een van de stakende werknemers.

Maar deze staking is veel meer dan alleen een staking over loon, het gaat vooral ook over goed openbaar vervoer met respect en waardering voor mensen die het werk doen. Zo vertelde een van de stakers die wij spraken: “Jaren geleden was ik nog trots op het bedrijf waar ik werkte. Dat is al een tijdje niet meer zo. Dat komt door de werkdruk, maar ook omdat het OV steeds verder afgeknepen wordt, en reizigers daardoor steeds minder blij worden van het OV.”

Foto: SP

Deze staking is een staking in het algemeen belang. Openbaar vervoer moet weer een publiek goed worden. We moeten naar een eerlijker systeem waarbij de overheid haar verantwoordelijkheid weer neemt en duidelijke eisen stelt aan vervoersbedrijven. Goede arbeidsvoorwaarden, vervoer van hoge kwaliteit en goede bereikbaarheid staan daarin centraal.

De stakende werknemers waren blij met ons bezoek en voelden zich gehoord. Zoals een van hen zei: “Wat goed dat de SP ons steunt, maar waar zijn de andere partijen?”