FRACTIE VAN SP DOETINCHEM IN GESPREK MET INWONERS IN DE NOODOPVANG

6 februari 2023

FRACTIE VAN SP DOETINCHEM IN GESPREK MET INWONERS IN DE NOODOPVANG

Foto: SP

Vluchtelingen die al bijna 6 maanden in de noodopvang naast het station zitten en nog steeds niet weten waar ze aan toe zijn. Klachten over de sanitaire voorzieningen en het slechte eten in de opvang. Begin januari bereikte ons via het artikel “Vluchtelingen klagen over noodopvang: 'Het is echt heel slecht' “ van Omroep Gelderland het bericht dat een groep vluchtelingen hebben geprotesteerd, omdat er volgens hen nogal wat speelt in de noodopvang in Doetinchem.

Als SP willen we altijd graag het verhaal van de mensen zelf horen, daarom zijn wij meteen de volgende dag naar de crisisopvang gegaan om met de bewoners in gesprek te gaan.

In eerste instantie waren de medewerkers van organisatie en communicatie niet erg blij met ons onaangekondigde bezoek. Na een gesprek met de medewerkers mochten we uiteindelijk toch mee het terrein op en vanuit het kantoor kijken wat er speelde. Zij gaven aan dat er twee douches kapot zijn, maar worden gerepareerd, dat het eten goed geregeld is. En dat er goede afspraken zijn gemaakt met de bewoners over dat ze zelf hun eigen units schoonhouden en het gemeenschappelijke sanitair wordt onderhouden door de gemeente.

Een rondleiding kregen we niet, omdat ze eerst met de burgemeester wilden praten, die diezelfde ochtend ook zou komen kijken naar de situatie bij de opvang. Wij mochten dus niet zelf met de mensen daar praten, en hoorden we dat er inmiddels drie mensen waren weggestuurd naar Ter Apel. Daarom hebben we voorgesteld dat zij met de burgemeester zouden bespreken dat wij als volksvertegenwoordigers op een later moment wel in de gelegenheid gesteld worden om met de bewoners in gesprek te kunnen gaan.

De burgemeester heeft dit ter harte genomen en op 21 januari kregen alle raadsleden een rondleiding op het terrein en konden we in gesprek met de bewoners van de noodopvang. Uit de gesprekken die wij met de bewoners hadden, bleek dat zij ontevreden zijn over het verblijf, de maaltijden en dat zij in de nacht met hun kinderen best ver moeten lopen naar het sanitairgebouw. Wel geven ze aan dat, nadat ze geklaagd hebben, het eten nu verbeterd is. Wij hebben het COA voorgesteld om voor de nacht draagbare chemische toiletten in de verblijfsunits te plaatsen, dit vonden zij een goed idee en zullen ze meenemen in hun eerstvolgende vergadering.

Het was indrukwekkend om de tekeningen van de kinderen daar aan de muren te zien hangen. De kinderen waar we mee hebben gepraat, spraken al best goed Nederlands en kunnen al aardig meekomen in onze maatschappij. Je kunt je bijna geen voorstelling maken van wat het betekent voor een kind om in een noodopvang te moeten verblijven.

Foto: SP

Na afloop van het “officiële” bezoek hebben wij op een plek buiten de opvang nog nagepraat met twee bewoners. Zij bevestigden de verhalen van hun buren in de noodopvang. Ook zij vertelden dat ze zich zorgen maken over de procedure bij de IND, dat het niet opschiet met de duidelijkheid over een verblijfsvergunning en zij niet weten waar ze aan toe zijn. Dat zorgt voor veel onrust en onzekerheid onder de mensen in de opvang. Wij konden daar op dat moment niet veel aan doen, behalve vertellen dat de burgemeester een brief heeft geschreven aan de IND en dat wij vragen gaan stellen in de gemeenteraad.

Wij stellen voor om regelmatig op bezoek te gaan bij de noodopvang, om met de mensen daar te praten, om te kijken of alles goed verloopt en of er dingen verbeterd moeten worden.

Ook wij vinden dat de procedures bij de IND versneld moeten worden. De huidige wachttijden zijn veel te lang. We moeten voorkomen dat vluchtelingen eerst jarenlang in de opvang verblijven voordat ze mogen gaan integreren. Als het gaat om kansrijke asielzoekers moet er zo snel mogelijk worden begonnen met integratie.

Ons Tweede Kamerlid Jasper van Dijk schreef een goed plan over hoe de opvang van vluchtelingen anders en beter kan. Lees hier het “Plan voor eerlijke opvang van vluchtelingen”.

Marjolein Faber
Belinda Stinissen