AFVAL MELDPUNT VOOR BEWONERS VAN DE CAENSTRAAT

29 januari 2024

AFVAL MELDPUNT VOOR BEWONERS VAN DE CAENSTRAAT

Foto: SP

Nadat Sité de containerruimtes in de flats heeft afgesloten, ontving de Doetinchemse SP van verschillende kanten berichten dat dit tot problemen leidt voor de bewoners. Problemen met het afval thuis én op straat.
De flatbewoners kunnen nu dus opdraaien voor de door de gemeente en Sité veroorzaakte problemen. Dat laten we niet zomaar gebeuren en daarom komen we in actie!

MELDPUNT

Bewoners moeten nu bijvoorbeeld met hun oud-papier naar een container aan het andere eind van de straat lopen. Voor oudere mensen, of mensen die slecht ter been zijn, is dit niet te doen.
Doordat de containerruimte gesloten werd moesten bewoners hun gft-afval bij het restafval doen. Hierdoor werden de mensen op extra kosten gejaagd, omdat je het gft-afval niet kunt opsparen en vaker weg moet brengen. Voor restafval betalen de inwoners van Doetinchem echter bij iedere aanbieding 2 euro! Na klachten hierover heeft Buha nu twee kleine groene containers geplaatst. Probleem opgelost dachten ze zeker, maar niets is minder waar: Twee kleine containers voor het GFT-afval van 6 flats is veel te weinig! Daarnaast worden de containers niet vaak genoeg geleegd, waardoor ze overvol raken en het afval naast de containers terecht komt.

Foto: SP
Voor het plastic afval is er evenmin een ondergrondse container, dit moet achter de flats in plastic zakken worden opgehangen op een speciaal daarvoor aangewezen plek. De zakken vallen naar beneden, scheuren kapot, of worden op de grond geplaats omdat er te weinig ruimte is om ze op te hangen. Net als bij het GFT-afval is dit natuurlijk een walhalla voor ongedierte zoals ratten. En zoals te verwachten viel, wordt ook dit probleem niet bij de bron aangepakt, maar worden er door de gemeente enkel een paar rattenvallen bij de flats geplaatst. Dit voorkomt natuurlijk niet dat er - steeds meer- ratten of andere dieren op het afval afkomen en de omgeving vervuilt.

Daarom komen vrijwilligers van de SP naar de bewoners toe om van hen te horen welke problemen zij ervaren met betrekking tot het afval. Ook is er een meldpunt geopend (zie link) waar bewoners van de Caenstraat-flats hun verhaal en/of ervaring over het afval kunnen delen.

De SP staat aan de kant van die mensen die door dit onrechtvaardige afvalbeleid keihard geraakt worden.
Met de verhalen die opgehaald worden, kunnen de bewoners samen met ons een zwartboek maken en die aan de gemeenteraad en Sité overhandigen. Samen met de bewoners zullen wij ons inzetten voor een eerlijke, betaalbare en voor iedereen toegankelijke manier voor de inzameling van het afval.

Deel hier ook jouw verhaal!