SP start petitie tegen komst Van der Valk

19 november 2019

SP start petitie tegen komst Van der Valk

Foto: SP

Van der Valk is van plan een groot hotel te gaan bouwen aan de rand van Doetinchem. Wonen in het groen en in de ruimte komt daarmee onder druk te staan. Binnenkort besluit de gemeenteraad over het bestemmingsplan dat dit mogelijk maakt. Maar niet als het aan de SP ligt. Samen met buurtbewoners zetten we alles op alles om te voorkomen dat het hotel op deze plek komt ==> petitie!

De buurtbewoners maken zich zorgen, en de SP ook. Een eerste bijeenkomst met buurtbewoners heeft al plaatsgevonden, en de volgende punten zijn besproken:

Verkeersoverlast en geluidsoverlast
Het hotel zal met de vele gasten zorgen voor veel geluids- en verkeersoverlast. Denk aan aanvoer van toeleveranciers, verkeersdrukte door arriverende en vertrekkende gasten, geluidsoverlast van feesten en partijen. Het vrije uitzicht in het gebied (toch ooit aangeprezen als “landelijk wonen” wordt helemaal om zeep geholpen. Vanaf de balkons kunnen hotelgasten bij een aantal van u naar binnen kijken. En wat gebeurt er met de waarde van uw woning?

Natuur en milieu
Aantasting van de natuur is onvermijdelijk. Hoewel de toezegging is gedaan dat een aantal bomen geplant zal worden, kan dit het verlies van dit gebied voor mens, dier en plant niet compenseren. Denk bijvoorbeeld aan de zorgelijke bijenstand en het stikstofprobleem.

Weinig economisch voordeel voor Doetinchem
Het argument dat dit hotel gaat zorgen voor werkgelegenheid voor Doetinchem is maar beperkt. Van der Valk koopt centraal in en zal dus lokale toeleveranciers niet aan veel klandizie gaan helpen. Van der Valk gebruikt een eigen bouwbedrijf dus lokale aannemers hebben het nakijken. En banen in de horeca zijn meestal zeer flexibel, met weinig uren en lage lonen.

Bouwen wettelijk niet toegestaan
Daarnaast is er zorg over de gevolgde procedure door het gemeentebestuur en andere betrokkenen. Er is grond verkocht aan de projectontwikkelaar die veel baat heeft bij de bouw van het hotel. De wijziging van het bestemmingsplan om de komst van het hotel mogelijk te maken is nog niet doorgevoerd. De komst van het hotel is al eens behandeld in de gemeenteraad, en een aantal van u heeft toe ook zienswijzen ingediend. Hierop is tot op heden vanuit de gemeente geen reactie gekomen. Op dit moment is het niet toegestaan te bouwen in landelijk gebied en is de bouw van het hotel dus niet mogelijk.

Hoe nu verder:
Er kunnen nog steeds zienswijzen worden ingediend.
Wij willen de gemeenteraad en de wethouders laten weten dat de komst van dit grote hotel op deze landelijke plek niet wenselijk is. Er zijn andere opties mogelijk die niet goed zijn onderzocht.

Wij willen u daarom vragen onze petitie te ondertekenen. Wij komen daarvoor bij u langs. Vrijdag 22 november tussen 18:00u en 20:30u zullen we de buurtbewoners vragen ook te tekenen tegen de komst van dit hotel.

Als u meer betrokken wilt zijn bij onze activiteiten rondom dit hotel dan bent u van harte welkom. U kunt ons bereiken via de volgende mailadressen:

Jasper.knipping.sp@hotmail.com, 06-15080903
Gera.stam.sp@gmail.com