Actie Samen sterk voor het publieke werk in den Haag SP Doetinchem was erbij.

29 september 2010

Actie Samen sterk voor het publieke werk in den Haag SP Doetinchem was erbij.

Hoe groot de verschillen in de politiek ook zijn, over één ding zijn ze het allemaal eens: er moet worden bezuinigd. Waar en hoeveel er bezuinigd wordt, is alleen nog onduidelijk. Dat is een kwestie van prioriteiten stellen. De publieke sector moet niet opnieuw de grootste klappen opvangen.

Daarom startte Abvakabo FNV de campagne ‘Samen sterk voor het publieke werk’. Want miljarden bezuinigen in het publieke werk, daarmee zet je de kwaliteit en de toekomst van die sectoren op het spel. Personeel uitzetten heeft geen zin, als de taken vervolgens op de al enorme stapel werk van een ander terechtkomen. Weer met de botte kaasschaaf werken, is geen oplossing.

2000 mensen aanwezig bij de 2e kamer

De SP ondersteunt de actie van de Abvakabo FNV en was tijdens de aftrap van de landelijke actie massaal aanwezig. Diverse SP Kamerleden onder aanvoering van Emiel Roemer waren van de partij. Peter de Vos was er samen met zijn dochter (Ook SP lid) namens onze afdeling aanwezig. Het ontbreken van PvdA leden was heel opvallend. Voor menselijke waardigheid*, gelijkwaardigheid** en solidariteit*** moet je toch echt bij de SP zijn.

In overleg over eventueel bezoek op 21 November aan onze afdeling

Op 29 september liet iedereen die zich druk maakte over de aangekondigde bezuinigingen in de publieke sector van zich horen op het Plein in Den Haag. Met z’n allen hebben we de politiek gewezen op haar verantwoordelijkheid en demonstreerden we voor een eerlijke verdeling van de lasten. Maak je sterk voor het publieke werk!

*Menselijke waardigheid
De overheid kan mensen niet gelukkig maken, maar ze kan wel de omstandigheden zo maken dat mensen met een maximale kans op succes dat geluk kunnen bevorderen. Menselijke waardigheid veronderstelt een menswaardig bestaan, om te beginnen bestaanszekerheid. Maar het betekent bijvoorbeeld ook: recht op vrije meningsuiting, recht op democratie, recht op werk, recht op zorg en onderwijs, en recht op een bejegening die blijkt geeft van respect.

**Gelijkwaardigheid
Een beschaafde samenleving vereist de fundamentele erkenning dat alle mensen gelijkwaardig zijn. De een is nooit méér dan de ander. Willen we iedereen op deze manier bejegenen dan vereist dat de aanwezigheid van brede tolerantie in de hele samenleving, en de afwezigheid van enerzijds elke vorm van discriminatie en achterstelling en anderzijds de ongemotiveerde bevoordeling van sommigen.

***Solidariteit
Als we stellen dat iedereen gelijkwaardig is, zeggen we tevens dat de mensen niet gelijk zijn. De mogelijkheden en omstandigheden van de een zijn immers altijd anders dan die van een ander. Daarom moeten we de solidariteit tussen mensen organiseren, zodat we waar nodig elkaar helpen en voor elkaar zorgen en ieder mens daadwerkelijk een eerlijke kans geven bij het streven naar een gelukkig leven.

Website: Abvakabo FNV